مهم ترین خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟

مهم ترین خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟

با افزایش قیمت ملک و تورم، پیش خرید آپارتمان به عنوان یکی از روش های معمول برای خرید رونق فراوانی گرفته است. پیش خرید می تواند بر روی زمینی باشد که قرار است آپارتمان سازی انجام شود و یا پیش خرید یک آپارتمان نیمه کاره باشد. در هر صورت، پرداخت اقساطی و کم تر بودن قیمت آپارتمان و نیز کاهش قدرت خرید مردم موجب شده که در سال های اخیر این شکل از خرید ملک بسیار مورد توجه قرار گیرد. در واقع، افراد با پرداخت ده تا بیست درصد کمتر از ارزش واقعی ملک و با شرایط ایده آل برای پرداخت می توانند صاحب یک آپارتمان نوساز شوند.

خریداران پیش از اقدام به پیش خرید می توانند بر طراحی بنا نظارت داشته باشند.
خریداران پیش از اقدام به پیش خرید می توانند بر طراحی بنا نظارت داشته باشند.

به بیان ساده تر، پیش فروش آپارتمان یک فرصت مناسب و وسوسه انگیز برای خریداران محسوب می شود. پیش خرید آپارتمان به معنای انجام توافق برای خرید یک واحد مسکونی در یک پروژه ساختمانی است که فرآیند ساخت و ساز آن هنوز تکمیل نشده و ادامه دارد. در این حالت، پیش خریدار، قبل از تکمیل ساخت واحد مسکونی، قرارداد پیش خرید را امضا می کند و مبلغی از قیمت واحد (ثمن معامله) را به پیش فروشنده پرداخت می نماید. هر چند بازار پیش فروش و پیش خرید آپارتمان این روزها بسیار پررونق است، اما نباید از خطرات و ریسک های چنین معاملاتی غافل شد و آن ها را نادیده گرفت.

چالش ها و خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟

بی شک معاملات پیش فروش آپارتمان مزایای بسیاری برای دو طرف معامله دارد.

 با این حال، با توجه به عدم تکمیل بنا و عدم پرداخت کامل بهای معامله ممکن است چالش ها و مشکلاتی به همراه داشته باشد؛ اما خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟

عدم انجام تعهدات پیش فروشنده در تحویل به موقع آپارتمان یکی از مشکلات پیش خرید است.
عدم انجام تعهدات پیش فروشنده در تحویل به موقع آپارتمان یکی از مشکلات پیش خرید است.

از مهم ترین و رایج ترین مشکلات پیش خریدار می توان به ناتمام ماندن پروژه، پیش فروش آپارتمان به چند نفر، عدم تحویل به موقع ملک و عدم تعهد فروشنده اشاره کرد. عدم اخذ پایان کار از شهرداری، مشکلات انتقال سند، ساخت و ساز بدون اخذ مجوز، توقیف عرصه و اعیان پیش فروش شده از دیگر مشکلات پیش خرید آپارتمان به شمار می آیند. همچنین تغییرات قیمت، عدم شفافیت در قرارداد، عدم تطابق تعهدات در اجرا و عدم تضمین کیفیت از چالش های پیش روی طرفین معامله هستند. بنابراین، قبل از انجام پیش خرید آپارتمان، به دقت شرایط قرارداد را مطالعه کرده و از وضعیت پروژه ساختمانی و شرایط قانونی آن اطمینان حاصل کنید. همچنین، مشورت با یک وکیل یا کارشناسان املاک می ‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم گیری منطقی داشته باشید.

تاخیر در تحویل واحد به عنوان یکی از خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟

مهم ترین و اصلی ترین خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تاخیر در تکمیل پروژه ساختمانی از رایج ترین مشکلات به وجود آمده در این نوع قراردادها به شمار می آید. اگر سازنده نتواند به موقع واحد مسکونی را تحویل دهد، خریدار ممکن است با مشکلات مالی و چالش های اقتصادی مواجه شود. از مهم ترین دلایل عدم تحویل به موقع ملک می توان به تاخیر در ساخت و تاخیر در اخذ مجوزها اشاره کرد.

پیگیری مستمر بر وضعیت ساخت بنا از سوی پیش خریدار می تواند مانع از بروز بسیاری از مشکلات شود.
پیگیری مستمر بر وضعیت ساخت بنا از سوی پیش خریدار می تواند مانع از بروز بسیاری از مشکلات شود.

سازندگان بنا ممکن است به دلیل تاخیر در تامین مصالح ساختمانی و یا مشکلات مالی و اقتصادی پیش بینی نشده نتوانند پروژه را در زمان تعیین شده به اتمام برسانند و تحویل واحدها به تاخیر بیفتد. همچنین ممکن است روند طولانی و پیچیده اخذ مجوزهای ساخت و ساز و تاخیر نصب انشعابات (آب، برق و گاز) از سوی سازمان های مربوطه باعث شود زمان تحویل کار بیشتر از زمان تخمین زده شده باشد. مدیریت منابع مالی، مدیریت منابع انسانی، بهره وری نیروی کار و برنامه ریزی دقیق می تواند تا حد زیادی از بروز چنین مشکلی پیشگیری نماید. خریداران می توانند با پیگیری مستمر و منظم خود و با تماس با سازندگان از وضعیت پیشرفت هر مرحله از ساخت و ساز و به تبع زمان تحویل مطلع گردند.

ناتمام ماندن پروژه ساخت

مهم ترین دعاوی و خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟ یکی دیگر از مشکلات پیش رو در قراردادهای پیش خرید، نیمه تمام ماندن ساختمان و عدم تکمیل بنا تا مرحله پایانی است. اغلب مشکلات مالی، تغییرات در قوانین و مقررات ساخت و ساز، چالش های قراردادهای پیمانکاری و تداخل در برنامه ریزی موجب بروز چنین مشکلی می شود. در چنین شرایطی یکی از خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟ هزینه های اضافی ناشی از تغییر در زمان بندی تحویل پروژه می تواند یکی از موارد مشکل ساز در این مورد باشد.

عدم همخوانی مشخصات واحد تکمیل شده با موارد ذکر شده در قرارداد یکی دیگر از مشکلات پیش خرید است.
عدم همخوانی مشخصات واحد تکمیل شده با موارد ذکر شده در قرارداد یکی دیگر از مشکلات پیش خرید است.

عدم تطابق موارد اجرایی با مفاد قرارداد

عدم تطابق ساخت و ساز با مفاد قرارداد به عنوان یکی از خطرات پیش خرید آپارتمان چیست و چه پیامدهایی به دنبال دارد؟

یکی از مشکلات رایج در معاملات پیش فروش آپارتمان این است که واحد مسکونی تحویل داده شده با ویژگی های ذکر شده در قرارداد همخوانی ندارد. مهم ترین چالش در این مورد عدم تطابق مصالح ساختمانی است. اغلب در چنین مواردی شاهد استفاده از مصالح با کیفیت پایین تر و فاقد استانداردهای لازم خواهیم بود. این امر معمولاً به منظور کاهش هزینه ها اتفاق می افتد. همچنین ممکن است سازندگان در طراحی و اجرای پروژه تغییراتی را اعمال نمایند که در قرارداد به آن اشاره ای نشده است. اجرایی نکردن نقشه ها، عدم رعایت استانداردهای تعیین شده و نقض و نادیده گرفتن مفاد قرارداد توسط سازنده از جمله این موارد هستند. این امر موجب بروز اختلاف میان پیش خریدار و پیش فروشنده خواهد شد و نارضایتی خریدار را به همراه خواهد داشت. بنابراین توصیه می شود خریداران بر نحوه ساخت و انتخاب مصالح توسط سازندگان نظارت داشته باشند تا از بروز این مشکل جلوگیری شود.

تغییرات قیمت

منظور از تغییرات در قیمت به عنوان یکی از خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟ قیمت واحدهای در حال ساخت ممکن است در طول روند تکمیل پروژه افزایش یابد. این افزایش می تواند هزینه های اضافی خارج از بندهای قرارداد پیش خرید را به همراه داشته باشد. همچنین تغییرات قیمت ملک می تواند به دلیل هزینه های شهرداری باشد. چنان چه سازنده در رعایت قوانین و مقررات ساخت و ساز تخلف نماید، ممکن است خریداران مجبور به پرداخت جریمه و خلافی شوند.

مشکلات انتقال سند به عنوان یکی از خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟

انتقال سند یکی از چالش های اصلی و مهم بین پیش خریدار و پیش فروشنده است. عدم تنظیم سند رسمی ممکن است به دلایلی همچون عدم تسویه حساب بدهی های ملک، عدم تسویه حساب با پیمانکار و پرداخت نکردن مالیات به وجود آید.

توقیف واحد پیش فروش شده

توقیف واحد به عنوان یکی از خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟ ممکن است پیش از انتقال سند به پیش خریدار، به دلیل موارد قانونی و حقوقی مختلف (عدم انجام تعهدات) ملک توقیف شود. بنابراین لازم است تمام اسناد و مدارک در هنگام تنظیم قرارداد پیش خرید بررسی گردد. سند رسمی، استعلام و تاییدیه های مربوطه از سازمان ثبت اسناد و املاک، پروانه ساخت، تاییدیه مهندس ناظر و بیمه نامه از جمله مواردی هستند که پیش از قرارداد باید به آن ها توجه شود.

کلاهبرداری توسط شرکت های بدون مجوز

در پاسخ به این سوال که یکی از اصلی ترین معایب و خطرات پیش خرید آپارتمان چیست، باید گفت فروش آپارتمان به چند نفر که مصداق بارز کلاهبرداری است. فریب فروش با قیمت پایین تر از ارزش واقعی ملک، واسطه و مشاور جعلی و تقلب در ارائه مدارک از دیگر موارد کلاهبرداری و ریسک های پیش خرید آپارتمان به شمار می آیند. در برخی موارد، کلاهبرداران با هویت جعلی اقدام به انتشار آگهی های فروش جذاب با قیمت پایین می نمایند. آن ها به روش های مختلف خریداران را به استفاده از فرصت پیش آمده ترغیب می نمایند. اغلب پس از دریافت مبلغی به عنوان پیش پرداخت ناپدید می شوند؛ چرا که در اصل واحدی برای تحویل وجود ندارد. آن ها با ارائه مدارک جعلی هویتی واقعی از خود به نمایش می گذارند و به این دلیل، هویت اصلی آن ها برای بسیاری از خریداران پنهان می ماند.

همچنین آن ها می توانند واحدهایی را به خریداران نشان دهند که با واحدی که قرار است به فروش برسانند؛ هیچ تشابه و ارتباطی ندارند. این امر با استفاده از آگهی ها و عکس ها و سایت های جعلی انجام می شود. ممکن است کلاهبرداران در نقش یک مشاور یا واسطه جعلی ظاهر شوند و پس از دریافت پیش پرداخت ناپدید شوند. همچنین ممکن است واحد پیش از تکمیل شدن و انتقال سند هم زمان به چند نفر فروخته شود. در واقع، افراد سودجو و کلاهبردار از روش های مختلف برای فریب مشتریان استفاده می کنند. در نتیجه، بهترین راه این است که خریداران قبل از اقدام به خرید آگاهانه مطلع شوند که خطرات پیش خرید آپارتمان چیست و با اتخاذ راهکارهای درست معامله ای قانونی را انجام دهند.