نمونه قرارداد فروش آپارتمان | نکات مهم + راهکارها

نمونه قرارداد فروش آپارتمان | نکات مهم + راهکارها

قرارداد فروش آپارتمان از جمله قراردادهایی است که امروزه به دنبال افزایش درصد آپارتمان نشینی رواج بیشتری پیدا کرده است. رشد شهرنشینی و تراکم جمعیت در مناطق شهری موجب شده که خرید و فروش آپارتمان مورد توجه قرار گیرد. بر اساس ماده 338 در قانون مدنی، قرارداد خرید و فروش ملک، توافق نامه ای کتبی بین خریدار و فروشنده است. پس از تنظیم نمونه قرارداد فروش آپارتمان و طی مراحل قانونی، مالک در ازای دریافت ثمن معامله، ملک مورد معامله را به خریدار واگذار می نماید. پس از امضای قرارداد، هر یک از طرفین باید به بندها و توافقات قرارداد پایبند باشند و به تعهدات خود عمل کنند. موارد ذکر شده در قرارداد خرید و فروش آپارتمان باید واضح و دقیق باشند و خریدار و فروشنده در تمام موارد با یکدیگر به توافق برسند.

اهمیت قرارداد ملک مسکونی

نکات و بندهای نمونه قرارداد فروش آپارتمان یکی از مواردی است که هنگام تنظیم قرارداد خرید و فروش باید به آن توجه شود. به طور کلی، قرارداد فروش ملک (آپارتمان، خانه و ویلا) از هر گونه اختلاف، سوءتفاهم و مشکلات طرفین در آینده پیشگیری می کند. خریدار و فروشنده آپارتمان با درج ریز توافقات در قرارداد ضرر و زیان های احتمالی را به حداقل می رسانند. تنظیم قرارداد با در نظر گرفتن موارد حقوقی، مانع از اتلاف وقت و هزینه طرفین برای طرح دعوا در دادگاه و شورای حل اختلاف می شود.

نمونه قرارداد فروش آپارتمان چه بندهایی دارد؟

نمونه قرارداد فروش آپارتمان مانند سایر قراردادهای فروش ملک دارای بندهای مختلفی است که باید به طور کامل و صحیح تکمیل شود.

صفحه سوم از مبایعه نامه ملک
صفحه سوم از مبایعه نامه ملک
صفحه دوم از مبایعه نامه ملک
صفحه دوم از مبایعه نامه ملک
صفحه اول از مبایعه نامه ملک
صفحه اول از مبایعه نامه ملک

مشخصات طرفین قرارداد

اولین بند در نمونه قرارداد فروش آپارتمان در مورد مشخصات خریدار و فروشنده است. در این بخش اطلاعات و مشخصات شخصی طرفین معامله وارد می گردد و با مدارک شناسایی آن ها تطبیق داده می شود. لازم به ذکر است که هر یک از طرفین می توانند اشخاص حقیقی و یا حقوقی باشند و در این مورد منعی در نظر گرفته نشده است. اگر شخصی به وکالت از طرف خریدار یا فروشنده اقدام به امضای قرارداد نماید، نام و نام خانوادگی و سمت او باید در این بخش ثبت گردد.

موضوع مورد معامله

یکی دیگر از بخش هایی که در نمونه قرارداد فروش آپارتمان باید به دقت تکمیل شود، موضوع و مشخصات مورد معامله (زمین، آپارتمان و خانه) است. ضرورت دارد که مورد معامله دقیقاً ذکر شود. زمانی که قصد امضای نمونه قرارداد فروش آپارتمان را دارید، پیش از تنظیم قرارداد از ملک بازدید به عمل آورید و مشخصات را تطبیق دهید. مشخصات کامل ملک از جمله نوع کاربری، متراژ و سال ساخت بنا از روی سند در این بخش آورده می شود. همچنین تعداد طبقات، تعداد اتاق ها و امکانات ساختمان نظیر سیستم گرمایشی و سرمایشی در این قسمت نوشته می شود.

فروشنده موظف است که طبق مشخصات ذکر شده در متن نمونه قرارداد فروش آپارتمان به تعهداتش عمل کند. در واقع، فروشنده با تکمیل و امضای قرارداد فروش ملزم به انجام تعهدات خود است، در غیر این صورت خریدار می تواند از اختیارات و حقوق قانونی خود برای برگرداندن ثمن و یا فسخ قرارداد استفاده نماید. 

تعیین نحوه پرداخت در نمونه قرارداد فروش آپارتمان

ثمن معامله یکی دیگر از بخش هایی است که در نمونه قرارداد فروش آپارتمان باید تکمیل گردد. ثمن معامله در واقع همان بهایی است که خریدار در مقابل واگذاری مالکیت آپارتمان به فروشنده پرداخت می کند. در این بخش مبلغ کل قرارداد و شیوه پرداخت (نقد و اقساط) نوشته می شود. در خرید نقد پس از تنظیم نمونه قرارداد فروش آپارتمان، خریدار ثمن معامله را به فروشنده پرداخت می کند. در مواردی که آپارتمان به صورت قسطی خریداری می گردد، نحوه پرداخت در موعد مشخص و تضمین اقساط قید می شود.

در خرید و فروش آپارتمان مانند سایر قراردادهای ملکی مدت زمان مشخص از تاریخ امضای نمونه قرارداد فروش آپارتمان تا انتقال سند در نظر گرفته می شود. مبلغ معامله باید به طور دقیق به حروف و عدد در این بخش نوشته شود.

نحوه تنظیم سند

در بخش تکمیل نحوه تنظیم و انتقال سند در نمونه قرارداد فروش آپارتمان به موارد مختلفی باید توجه شود. تاریخ تنظیم سند رسمی و مراجعه به دفترخانه و الزام به پرداخت بدهی های ملک (مفاصا حساب مالیاتی آپارتمان) در این بخش مشخص می شود. همچنین شرایط و تاریخ تسلیم آپارتمان به خریدار تعیین می گردد.

تعهدات طرفین در نمونه قرارداد فروش آپارتمان

خریدار و فروشنده ملک هر یک دارای تعهداتی نسبت به یکدیگر هستند که در متن نمونه قرارداد فروش آپارتمان به آن پرداخته می شود. خریدار موظف است مبلغ مورد معامله را بر اساس شیوه پرداخت تعیین شده به فروشنده پرداخت نماید. فروشنده باید متعهد به تحویل آپارتمان به خریدار با توجه به موارد توافق شده و در تاریخ مقرر باشد. پرداخت مالیات و عوارض شهرداری هم از تعهدات فروشنده محسوب می شود. اگر در زمان تحویل، آپارتمان فاقد مشخصات توافق شده باشد، خریدار این حق را خواهد داشت که قرارداد را فسخ نماید و یا خسارت دریافت کند. همچنین تعهد به حضور برای انتقال سند در مکان و تاریخ مشخص از جمله تعهدات طرفین به شمار می آید.

 

فسخ قرارداد در نمونه قرارداد فروش آپارتمان

یکی دیگر از موارد ذکر شده در متن نمونه قرارداد فروش آپارتمان، شرایط فسخ قرارداد است. عدم تحویل به موقع آپارتمان و عدم پرداخت مبلغ معامله در زمان مقرر از مهم ترین دلایل فسخ به شمار می آیند. در قرارداد فروش ملک تعهدات خریدار و فروشنده تعیین می گردد؛ چنان چه هر یک از طرفین به تعهداتش عمل نکند، حق فسخ برای طرف دیگر محفوظ است.

حل ‌و فصل اختلافات طرفین معامله

در متن نمونه قرارداد فروش آپارتمان شرایطی برای حل و فصل اختلافات احتمالی میان طرفین قرارداد در نظر گرفته شده است. در صورت بروز اختلاف میان خریدار و فروشنده و عدم توافق و صلح در موضوع مورد اختلاف با روش های مسالمت آمیز، هر یک از طرفین می توانند درخواست خود را از طریق دادگاه پیگیری نمایند. بنابراین در یکی از بندهای نمونه قرارداد فروش آپارتمان بهتر است به این موضوع اشاره شود که قانون مدنی ناظر بر قرارداد خواهد بود.

نسخه ‌های نمونه قرارداد فروش آپارتمان

نمونه قرارداد فروش آپارتمان مطابق با توافق طرفین و اغلب در سه نسخه تنظیم می گردد. با این حال، در مواردی قرارداد در دو نسخه که نزد خریدار و فروشنده خواهد بود، نوشته می شود. مهم ترین نکته در مورد نسخه های نمونه قرارداد فروش آپارتمان این است که تمامی نسخه ها باید با یکدیگر یکسان باشند. نسخه ها با امضا و اثر انگشت طرفین و مهر دفتر ثبت اسناد اعتبار قانونی خواهند داشت.  

اشتباهات رایج در تنظیم نمونه قرارداد فروش آپارتمان

 نمونه قرارداد فروش آپارتمان با دقت و حساسیت تنظیم می گردد، اما در برخی موارد اشتباهاتی رخ می دهند. مهم ترین مسئله ای که طرفین قرارداد باید به آن توجه داشته باشند این است که تمام خواسته ها و تعهدات مکتوب گردند. توافق های شفاهی اعتبار قانونی ندارند و نباید به گفتگوهای شفاهی بسنده کرد. لازم به ذکر است که حتی کوچک ترین و جزئی ترین مسائل باید در قرارداد نوشته شوند. اغلب در معاملاتی که خریدار و فروشنده با یکدیگر آشنایی دارند، این قبیل تعهدات شفاهی مشکل آفرین خواهد شد. تمام موارد قانونی، تعهدات و حقوق طرفین مورد معامله باید به طور واضح و دقیق در قرارداد فروش آورده شود.