نکات مهم در خرید خانه | مواردی که نباید فراموش کنید!

نکات مهم در خرید خانه | مواردی که نباید فراموش کنید!

خرید ملک همواره به عنوان یک سرمایه گذاری سودآور و مطمئن مطرح بوده است. کسانی که در این حوزه سرمایه گذاری می کنند، ارزش املاک آن ها در بلندمدت چند برابر می شود؛ اما این که چه نوع ملکی انتخاب و خریداری شود، نقش موثری در سرمایه گذاری شما دارد. هنگام خرید خانه و آپارتمان لازم است به موارد و نکات متعددی توجه شود. رعایت نکات مهم در خرید خانه به شما در یک انتخاب هوشمندانه و پرسود کمک خواهد کرد.

با در نظر گرفتن نکات مهم در خرید خانه می توانید یک معامله امن و مطمئن داشته باشید. یکی از مهم ترین نکات هنگام انتخاب ملک توجه به موضوعات حقوقی در زمینه معاملات ملک است. پیش از هر نوع تصمیم گیری، باید از مسائل حقوقی املاک آگاه شوید. چنان چه در این زمینه اطلاعاتی ندارید، می توانید با فردی فعال در این حوزه مشورت نمایید. این امر علاوه بر بالا بردن آگاهی و اطلاعات شما، باعث می شود درک بهتر و دقیق تری از حقوق قانونی خود داشته باشید. یکی از اولین موضوعاتی که نقشی موثر در انتخاب خانه دارد، میزان بودجه است. در اولین مرحله لازم است گزینه هایی را انتخاب کنید که با بودجه و نیازهای شما همسو باشند. از دیگر عوامل تاثیرگذار در انتخاب ملک می توان به موقعیت جغرافیایی، امنیت منطقه ای که ملک در آن قرار دارد و امکانات رفاهی نزدیک به ملک مورد نظر (حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و فضای سبز) اشاره کرد.

با آگاهی از نکات مهم در خرید خانه و با کسب اطلاع از جزئیات معامله این امکان برای شما فراهم می شود که یک خرید رضایت بخش داشته باشید. 

نکات مهم هنگام بازدید حضوری از ملک

یکی از نکات مهم در خرید خانه بازدید حضوری از ملک است. هنگام بازدید از ملک مورد نظر (آپارتمان و یا خانه ویلایی) باید به موارد زیادی توجه داشت. بررسی موقعیت و ظاهر ساختمان، متریال ساخت، نقشه بنا، متراژ قسمت های مختلف خانه (اتاق ها، آشپزخانه و سرویس بهداشتی)، وضعیت همسایه ها و ساکنین ساختمان از اصلی ترین نکاتی است که باید مورد نظر قرار داد. در بررسی ظاهر ساختمان باید به میزان نور گیر بودن خانه، تعداد پنجره ها، انباری، کمد دیواری، آسانسور و پارکینگ دقت کرد. همچنین دیوارها را از لحاظ وجود نم و رطوبت و نیز ترک بررسی کرد.

در هنگام بازدید از ملک به محوطه سازی ساختمان توجه شود.
در هنگام بازدید از ملک به محوطه سازی ساختمان توجه شود.

بررسی وضعیت لوله کشی، فشار آب، عایق بندی ساختمان، سیستم گرمایشی و سرمایشی از نکات مهم در خرید خانه ویلایی و آپارتمان محسوب می شوند. در نظر داشته باشید که پیش از خرید خانه چندین مرتبه از ملک بازدید حضوری داشته باشید. شما می توانید به همراه کسانی که قرار است در خانه سکونت داشته باشند، بازدید کاملی از ملک انجام دهید. بهتر است بازدیدهای حضوری را در ساعات مختلف از روز انجام دهید. این کار به شما کمک می کند که متوجه نور طبیعی و دمای خانه در زمان های متفاوت شوید. توصیه می شود که در بازدید حضوری به مسائلی توجه داشته باشید که قابل تغییر نیستند. مواردی همچون رنگ دیوارها، کابینت های آشپزخانه و یا لوازم سرویس بهداشتی در دسته چیزهایی قرار دارند که می توانید به سلیقه خود تغییر دهید.

در هنگام خرید به نقشه و طراحی داخلی، مصالح مورد استفاده در آشپزخانه و سرویس بهداشتی توجه کنید.
در هنگام خرید به نقشه و طراحی داخلی، مصالح مورد استفاده در آشپزخانه و سرویس بهداشتی توجه کنید.
در هنگام خرید به نقشه و طراحی داخلی، مصالح مورد استفاده در آشپزخانه و سرویس بهداشتی توجه کنید.

آشنایی با مسائل حقوقی در خرید ملک

رعایت موارد حقوقی و قانونی در معاملات ملکی از نکات مهم در خرید خانه و آپارتمان به شمار می آیند. هنگام خرید ملک باید سند مالکیت فروشنده را به دقت بررسی نمایید. لازم است مشخصات مالک با اطلاعات شناسنامه ای و ذکر شده در سند یکسان باشد. چنان چه ملک توسط وکیل فروخته می شود، باید از وکالت نامه و اختیار فروش ملک اطمینان حاصل نمایید. همچنین باید به بررسی مالی (تعهدات مالی و وام بانکی) و نیز امور حقوقی ملک (عدم قرار داشتن سند در رهن بانک و یا به عنوان وثیقه) بپردازید. یکی دیگر از نکات مهم در خرید خانه بررسی مالیات و استعلام های شهرداری و دارایی است. در صورتی که ملک با مبایعه نامه به فروش می رسد، خریدار باید از صحت آن مطمئن شود. چنان چه ملک مورد معامله دارای مستاجر باشد، خریدار و فروشنده باید در مورد وضعیت مستاجر به توافق برسند.

یکی دیگر از نکات مهم در خرید خانه که باید به آن توجه داشت، خرید ملک ورثه ای است. در این شرایط، باید گواهی انحصار وراثت و گواهی مالیات بر ارث از سوی فروشنده ارائه شود. در مورد سند اوقافی، باید بدانید که شرایط خرید و فروش آن ها با دیگر معاملات ملکی متفاوت است و توصیه می شود با یک وکیل و یا مشاور در این زمینه مشورت کنید. در قرارداد باید تعهدات هر دو طرف و شرایط انتقال سند به طور روشن بیان شود. همچنین در مورد انتقال انشعابات ساختمان، پارکینگ و انباری در سند اطمینان حاصل نمایید.

بررسی نکات مهم در خرید خانه ویلایی

خانه های ویلایی به دلیل موقعیت ساختمان از لحاظ حریم خصوصی و فضای بیشتر در مقایسه با آپارتمان مورد علاقه افراد بسیاری است. از نکات مهم در خرید خانه ویلایی می توان به موقعیت جغرافیایی محله و ملک اشاره کرد. سن بنا از دیگر مواردی است که باید به آن دقت شود. خانه ای را انتخاب نمایید که دچار استهلاک و فرسودگی سریع نگردد. همچنین به اسکلت بندی و فونداسیون ساختمان نیز توجه شود. لازم است به گذر کوچه و یا خیابانی که خانه در آن قرار دارد و ماشین رو بودن ملک توجه شود. چنان چه ملک دارای عقب نشینی باشد، باید در قرارداد ذکر شود. یکی دیگر از نکات مهم در خرید خانه ویلایی، وضعیت سند رسمی و پایان کار است. خانه ویلایی باید دارای سند تک برگ یا منگوله دار باشد.

نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای

املاکی که سند آن ها به طور رسمی قابل انتقال نیستند را قولنامه ای معامله می کنند. دلایل مختلفی از جمله خلافی در ساخت طبقات غیر مجاز و عدم رعایت ضوابط پارکینگ و موارد دیگر موجب می شوند که ملک پس از پایان ساخت و ساز نتواند پایان کار بگیرید. استعلام از شهرداری، یک روش اصولی برای آگاهی از وضعیت خانه قولنامه ای است. استعلام در مورد وضعیت ساختمان یکی از نکات مهم در خرید خانه قولنامه ای است. در هنگام معامله ملک قولنامه ای علاوه بر موارد ذکر شده هنگام خرید خانه، بررسی دقیق مدارک مالک (به دلیل عدم جعل اسناد) و کد رهگیری ملک توصیه می شود.

مروری بر نکات مهم در خرید خانه نوساز

خرید خانه های نوساز به دلیل عمر مفید بیشتر ساختمان نسبت به خانه های قدیمی رایج تر است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند خانه ای را برای خرید انتخاب نمایند که نیاز به تعمیرات اساسی نداشته باشد. یکی از نکات مهم در خرید خانه نوساز این است که بناهای نوساز با استانداردهای جدید معماری طراحی شده اند و در ساخت آن ها از متریال و متدهای جدید استفاده می شود. خانه های نوساز عایق بندی بهتری دارند، دارای پنجره های دو جداره هستند و اغلب ضد زلزله ساخته می شوند. همچنین طراحی داخلی آن بر پایه اصول معماری نوین است. بررسی تجهیزات و تاسیسات خانه از جمله سیستم گرمایشی و سرمایشی، انشعابات لوله کشی، خط تلفن، وضعیت شبکه اینترنت و نیز سیم کشی برق از نکات مهم در خرید خانه نوساز است که باید به آن ها توجه داشت. به نقشه ساختمان، رعایت نکات استاندارد و متریال ساخت توجه نمایید.

یکی دیگر از نکات مهم در خرید خانه نوساز، بررسی فضای داخلی، نوع کفپوش، دیوارها، طراحی سرویس بهداشتی، شیرآلات و دستگیره ها است. خانه های نوساز اغلب امنیت بالاتری دارند و علاوه بر رعایت مسائل ایمنی معمولاً دارای درب های ضد سرقت هستند. همچنین بسیاری از خانه های نوساز به دوربین های مدار بسته تجهیز شده اند. نکته پایانی این که در خرید خانه نوساز علاوه بر استعلام مسائل حقوقی، به پایان کار ساختمان و سند تفکیکی ملک توجه شود.