نگاهی به ارتباط بازار مسکن و خودرو

نگاهی به ارتباط بازار مسکن و خودرو

بازار مسکن و خودرو همواره به شکلی ارتباطی در هم تنیده با یکدیگر داشته اند. رکود تورمی، نوسانات بازار ارز و چشم انداز شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از عوامل اثرگذار بر بازار مسکن و بازار خودرو هستند. افزایش قیمت ها و کاهش توان خرید مردم دو مولفه موثر بر حجم معاملات در این بازارها محسوب می شوند. بی ثباتی شرایط اقتصادی، تاثیرپذیری بازارهای موازی از نوسان ارز و افزایش شکاف درآمدی از موضوعات بحث برانگیز و تاثیرگذار بر نرخ معاملات بازار مسکن و خودرو به شمار می آیند. در همین راستا، حفظ ثبات و پایداری اقتصاد کلان و نیز مهار تورم می توانند دو استراتژی امیدبخش و مطمئن برای تغییرات مثبت در بازار املاک و مستغلات و بازار خودرو باشند. همچنین اعمال خط مشی های مناسب در راستای سیاست های تثبیت اقتصادی نقش موثری بر کنترل انتظارات تورمی دارد. ثبات نسبی قیمت ارز و تغییر شرایط بازارهای موازی تاثیرگذار مهم ترین محرک برای تغییر مسیر این دو بازار به حساب می آیند.

انتخاب سرمایه گذاری در بازار مسکن یا خودرو
انتخاب سرمایه گذاری در بازار مسکن یا خودرو
انتخاب سرمایه گذاری در بازار مسکن یا خودرو
انتخاب سرمایه گذاری در بازار مسکن یا خودرو

سرمایه گذاری در خودرو، جایگزین مسکن

کسانی که قصد سرمایه گذاری در مسکن یا خودرو را دارند، با شناخت و آگاهی از چالش های هر دو بازار می توانند تصمیم گیری بهتری داشته باشند. بازار خودرو همواره با مولفه های مختلفی از جمله گسل قیمت در بازار مواجه است. از مهم ترین دلایل به وجود آمدن گسل قیمتی در بازار خودرو می توان به قیمت فروش، تفاوت نرخ قیمت خودرو در ثبت نام های دولتی و نرخ روز و نیز بهای تمام شده تولید برای خودروسازان اشاره کرد. یکی دیگر از موارد قابل توجه برای سرمایه گذاری در خودرو این است که قابلیت نقدشوندگی در این بازار به مراتب سریع تر از بازار املاک و مستغلات است. همچنین روند خرید و فروش خودرو در مقایسه با ملک آسان تر است. نکته قابل توجه دیگر این است که سرمایه اولیه برای خرید خودرو نسبت به مسکن بسیار کمتر است.

این عوامل موجب شده اند که بازار خودرو پررونق تر گردد و تعداد معاملات افزایش یابد. شاید بتوان گفت از بازار خودرو به عنوان رقیب اصلی بازار ملک نام برد. لازم به ذکر است که حتی در زمان رونق معاملات در زمینه خودرو، باز هم بازار ملک برای سرمایه گذاری سودآورتر و جذاب تر محسوب می شود.

انتخاب سرمایه گذاری در بازار مسکن یا خودرو
سودآوری بازار ملک در بلند مدت بیشتر از خودرو است. در حالی که خودروها با گذشت زمان ارزش خود را از دست می ‌دهند و ممکن است این امر باعث افت ارزش سرمایه اولیه شود.

عوامل موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاری در بازار مسکن و خودرو

عوامل متعددی بر بازار مسکن و خودرو تاثیرگذار هستند. بهترین روش برای تصمیم گیری منطقی و پرسود این است که جوانب مختلف هر دو عرصه به خوبی بررسی شود:

  • وضعیت خرید و فروش مسکن و خودرو
  • نرخ بهره وام مسکن و خودرو
  • پیش بینی وضعیت اقتصادی سرمایه گذار (حداقل برای یک سال آینده)
  • میزان سرمایه اولیه
  • سرمایه گذار شرایط دریافت وام را دارد یا خیر؟
  • توانایی مالی پرداخت اقساط (در صورت دریافت وام)
  • نیازها و اولویت های شخصی سرمایه گذار

خرید ملک بهتر است یا خودرو؟

بازار مسکن و خودرو در برخی موارد ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر دارند و به همین دلیل، خریداران برای انتخاب نوع سرمایه گذاری دچار تردید می شوند. در واقع، افراد ترجیح می دهند در حیطه ای سرمایه گذاری کنند که هم ریسک کمتری داشته باشد و هم سود خوبی را نصیبشان کند. در این راستا، لازم است به عوامل مختلفی از جمله قابلیت رشد سرمایه، هزینه نگه داری، ریسک، میزان سودآوری و درآمد ثابت توجه شود.


مقایسه رشد سرمایه در بازار مسکن و خودرو

قابلیت رشد سرمایه در بازار مسکن و خودرو یکی از نکات اساسی و مهم برای تصمیم گیری و انتخاب بازار مناسب برای سرمایه گذاری است. رشد سرمایه اولیه در املاک و مستغلات با بازار خودرو متفاوت است. بر اساس یک قاعده کلی، در طول زمان ارزش ملک اغلب حفظ می شود؛ این در حالی است که از ارزش خودرو در طول زمان کاسته خواهد شد. بنابراین یک توصیه کلی برای کسانی که به دنبال رشد سرمایه خود هستند این است که در ملک سرمایه گذاری کنند. اگر از زاویه قابلیت رشد سرمایه به این موضوع نگاه شود، در پاسخ به خرید مسکن یا خودرو، کدام بهتر است؟ باید گفت سرمایه گذاری در مسکن نسبت به خودرو قابلیت بالاتری در رشد سرمایه اولیه دارد.

رشد سرمایه در املاک بالاتر از خودرو است
رشد سرمایه در املاک بالاتر از خودرو است

برآورد نسبی هزینه های نگه داری

عامل دیگری که بر رونق یا رکود بازار مسکن و خودرو تاثیرگذار است، محاسبه تقریبی هزینه های نگه داری در طول زمان است. در نگاه اول، ممکن است سرمایه گذاری در ملک هزینه های اولیه بالاتری نسبت به خودرو داشته باشد. با این که خرید خودرو هزینه های اولیه پایین تری دارد، اما با گذشت زمان هزینه های نگه داری آن بالاتر از ملک خواهد بود.


بررسی ریسک سرمایه گذاری در بازار مسکن و خودرو

عامل دیگری که بر رونق یا رکود بازار مسکن و خودرو تاثیرگذار است، محاسبه تقریبی هزینه های نگه داری در طول زمان است. در نگاه اول، ممکن است سرمایه گذاری در ملک هزینه های اولیه بالاتری نسبت به خودرو داشته باشد. با این که خرید خودرو هزینه های اولیه پایین تری دارد، اما با گذشت زمان هزینه های نگه داری آن بالاتر از ملک خواهد بود.


بررسی ریسک سرمایه گذاری در بازار مسکن و خودرو

ریسک سرمایه گذاری یکی دیگر از مولفه های اثرگذار در سرمایه گذاری بازار مسکن و خودرو محسوب می شود. به منظور محاسبه ریسک این دو بازار لازم است نوع و میزان نقدینگی، وضعیت روز بازار ملک و خودرو و پیش بینی شما در مورد مدت زمان بازگشت سرمایه اولیه بررسی گردد. توجه داشته باشید که خرید ملک با ریسک هایی نظیر افت ناخواسته قیمت، تغییرات در قوانین، مقررات و حقوق قانونی، نوسان در بازارهای موازی و رشد بهره وری همراه است. افت قیمت خودرو، آسیب های ناشی از خطرات فیزیکی (تصادف) و هزینه تعمیرات و نگه داری از ریسک های سرمایه گذاری در خودرو به حساب می آیند. 


کسب درآمد از طریق سرمایه گذاری در مسکن یا خودرو

یکی از دیگر از دغدغه های کسانی که قصد سرمایه گذاری در مسکن یا خودرو را دارند، کسب درآمد ثابت از محل سرمایه گذاری است. به طور کلی، خرید ملک می تواند درآمدی پایدار و ثابت را برای سرمایه گذار فراهم آورد. خریداران این امکان را دارند که با اجاره ملک خریداری شده به درآمدی ثابت و تضمین شده دست پیدا کنند. در حالی که خرید خودرو اغلب به هدف کسب درآمد انجام نمی شود و حتی در صورت داشتن درآمد، هزینه های نگه داری آن دو چندان خواهد شد. بنابراین برای خرید مسکن یا خودرو بهتر است به مزیت ها و ریسک های حاصل از این سرمایه گذاری ها توجه داشت.


سخن پایانی

سرمایه گذاری در خرید مسکن به طور کلی بهتر و پایدارتر از خرید خودرو است. خرید مسکن دارای مزایای متعددی از جمله افزایش ارزش سرمایه در طول زمان، درآمد منظم از اجاره، حفاظت از سرمایه در برابر تورم و افزایش دارایی شخصی است. همچنین، با توجه به رونق بازار مسکن، احتمال بالاتری برای بهره مندی از سود قابل توجه از این نوع سرمایه گذاری وجود دارد. سرمایه گذاری در خودرو به منظور کسب سود و بازدهی مالی است. این نوع سرمایه گذاری ممکن است برای برخی افراد جذاب باشد، اما باید توجه داشت که خرید خودرو به عنوان یک سرمایه گذاری دارای محدودیت هایی است. به بیان دیگر، خرید خودرو به عنوان یک دارایی ناپایدار تلقی می‌شود، زیرا ارزش خودرو با گذشت زمان کاهش می ‌یابد و به طور دوره ای و منظم هزینه ‌های نگه داری و تعمیرات خواهد داشت. از این رو، در نظر گرفتن مسکن به عنوان یک سرمایه گذاری، پایدارتر و منطقی ‌تر به نظر می ‌رسد.

 

https://www.abc.net.au/news/2019-06-21/how-do-i-invest-my-money-house-car-or-stockmarket/11061648

https://pcorus.com/investment-comparison-house-vs-car-which-one-will-make-you-quick-money/

https://propertybuy-rent.com/why-should-you-invest-in-real-estate-as-compared-to-cars-in-2021/