چگونه در مناقصه برنده شویم؟

چگونه در مناقصه برنده شویم؟

مناقصه یک روش اقتصادی به هدف خرید کالا و ارائه خدمات است. هر مناقصه اصول و مقررات ویژه ای دارد که هر یک از شرکت کنندگان در مناقصه ملزم به رعایت آن هستند. در این روش پیشنهادهای ارائه شده در یک زمان و مکان مشخص بررسی می گردد و کسی که بهترین شرایط را با پایین ترین قیمت پیشنهاد می دهد، اغلب برنده مناقصه خواهد بود. یکی از اولین گام ها برای این که چگونه در مناقصه برنده شویم این است که باید صلاحیت ها و معیارهای لازم جهت شرکت در مناقصه را داشته باشیم. در غیر این صورت به ما اجازه شرکت در مناقصه را نخواهند داد. به طور خلاصه روند یک مناقصه به این شرح است:

  • فراخوان برای مناقصه
  • حضور شرکت کنندگان در مناقصه
  • ارائه پیشنهاد از سوی شرکت کنندگان
  • بررسی پیشنهادات
  • تعیین برنده با توجه به کمترین قیمت پیشنهادی
  • واگذاری معامله به برنده مناقصه
شرکت کنندگان در مناقصه باید با مراحل مناقصه و نحوه انتخاب برنده آشنا باشند.
شرکت کنندگان در مناقصه باید با مراحل مناقصه و نحوه انتخاب برنده آشنا باشند.

آشنایی با انواع مناقصات

برگزاری مناقصه دارای قوانین و مراحل مشخصی است و برای این که بدانیم چگونه در مناقصه برنده شویم، لازم است ابتدا با انواع مناقصه آشنا شویم. مناقصات را از لحاظ روش فراخوان و مراحل بررسی به چند دسته تقسیم می کنند.

انواع مناقصه از نظر روش فراخوان

بر اساس قانون برگزاری مناقصات، به لحاظ روش فراخوان و دعوت مناقصه به دو گروه عمومی و محدود دسته بندی می شود. یکی از مهم ترین مراحل در روند چگونه در مناقصه برنده شویم، این است که مناقصه را با توجه به شرایط خود انتخاب نماییم.

  • مناقصه عمومی: فراخوان این شیوه از مناقصه به صورت عمومی است و تمام افراد واجد شرایط می توانند در مناقصات عمومی شرکت کنند. این نوع مناقصه به دو زیر شاخه داخلی و بین المللی تقسیم می شود. در مناقصات عمومی داخلی شرکت کنندگان داخلی و در مناقصات عمومی بین المللی شرکت کنندگان خارجی هم می توانند حضور داشته باشند.
  • مناقصه محدود: فراخوان این نوع مناقصه به شیوه عمومی نخواهد بود. به بیان ساده تر، فقط قشر خاص و محدودی که صلاحیت آن ها از قبل به تایید سازمان برگزار کننده مناقصه رسیده باشد، مناسب شرکت در مناقصه تشخیص داده می شوند.
شرکت در مناقصه
در مناقصات عمومی واجدین شرایط باید در روز مناقصه در محل برگزاری حاضر شوند.

انواع مناقصه از نظر مراحل بررسی

یکی دیگر از قواعدی که لازم است بدانید تا در مراحل چگونه در مناقصه برنده شویم این است که با روند بررسی آشنایی داشته باشید. به طور کلی، مراحل بررسی مناقصه به دو صورت تک مرحله ای و دو مرحله ای است. در برخی از مناقصات لازم است که پیشنهادهای مناقصه گران مورد ارزیابی و بررسی فنی قرار گیرد. در این نوع مناقصات که دو مرحله ای نامیده می شوند، مناقصه گذار پس از ارزیابی فنی پیشنهادات، نتیجه را به اطلاع کمیسیون مناقصه می رساند. در مناقصه تک مرحله ای، نیازی به ارزیابی فنی پیشنهادات نیست و تمام مراحل بررسی در یک مرحله انجام می شود و برنده مناقصه در همان جلسه اعلام می گردد.

بررسی و ارزیابی پیشنهادات در مناقصه
بررسی و ارزیابی پیشنهادات در مناقصه

مراحل اجرای مناقصه

یکی از روش های موفقیت در روند چگونه در مناقصه برنده شویم این است که بدانیم در هنگام برگزاری مناقصه چه مراحلی دنبال می شود:

  • تامین منابع مالی توسط سازمان و یا شرکت برگزار کننده مناقصه
  • انتخاب نوع مناقصه (عمومی، محدود، تک مرحله ای و دو مرحله ای)
  • تهیه اسناد و مدارک لازم برای انجام مناقصه
  • بررسی سوابق و مشخصات مناقصه گران
  • فراخوان برای مناقصه
  • ارزیابی پیشنهادات مطرح شده مناقصه گران
  • انتخاب بهترین پیشنهاد
  • اعلام برنده مناقصه
  • عقد قرارداد

اگر تعداد شرکت کنندگان در مناقصه به حد نصاب نرسد، مناقصه در روز فراخوان انجام نمی شود. در این موارد، مناقصات مجدد و در روز دیگری برگزار خواهند شد. همچنین اگر پیشنهادهای مطرح شده از سوی شرکت کنندگان در مناقصه صرفه اقتصادی نداشته باشد، مناقصه لغو می شود و به فراخوان دیگری موکول می گردد. یکی از اولین مراحل بعد از برنده شدن در مناقصه انعقاد قرارداد است. چنان چه برنده مناقصه برای عقد قرارداد حاضر نشوند، مناقصه تجدید خواهد شد.

برنده شدن در مناقصه ملک

پس از آگاهی در مورد این که چگونه در مناقصه برنده شویم، لازم است بدانید برنده شدن در مناقصات ملکی نیز به همین روش است. یکی از نکات اصلی برای برنده شدن در مناقصه ملک داشتن رزومه، سابقه و تخصص لازم برای شرکت کنندگان در مناقصه است. باید گفت مناقصه گذار کسی را انتخاب می کند که از توانایی و مهارت بالایی در زمینه مورد نظر برخوردار باشد. همچنین شانس برنده شدن در افرادی که اصول و قواعد مناقصه را به خوبی رعایت می کنند، بیشتر است.

پس از انعقاد مبایعه نامه ملک، خریدار مالک محسوب می شود.
برنده مناقصه پس از طی مراحل قانونی مشخص می شود.

مرحله اول برای برنده شده در مناقصه ملک این است که مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. در مرحله بعد، در مورد معامله اطلاعات کافی (محل برگزاری و مهلت مقرر) کسب نمایید. سپس شرایط خود را با شرایط مناقصه گذار بسنجید. در آخرین مرحله، مدارک مورد نیاز را در زمان معین ارسال نمایید. در صورت برنده شدن در مناقصه ملک، اقدامات بعدی را برای انعقاد قرارداد انجام دهید.

مراحل بعد از برنده شدن در مناقصه

پس از اعلام برنده مناقصه قراردادهای مربوط تنظیم می شود و طرفین اقدام به انعقاد قرارداد می کنند. مراحل بعد از برنده شدن در مناقصه به این شرح است:

  • دریافت نامه پذیرش در مناقصه (نامه ابلاغ برنده شدن)
  • ارائه تضمین انجام تعهدات (ضمانت نامه بانکی)
  • بررسی توافقات در قرارداد (مهر و امضای قرارداد)
  • دریافت ابلاغ قرارداد
  • اجرای قرارداد

یکی از اولین مراحل بعد از برنده شدن در مناقصه، دریافت نامه ابلاغ برنده شدن است. در مرحله بعدی، برنده مناقصه باید تضمین انجام تعهدات خود را تهیه و برای کارفرما ارسال نماید. پس از بررسی مدارک ارسالی زمان انعقاد قرارداد است. هنگام دریافت قرارداد، فرد برنده مناقصه باید به خوبی شرایط درج شده در قرارداد را بررسی کند و در صورت وجود اشکالات، درصدد رفع آن برآید. توافق در بندهای قرارداد یکی از مواردی است که هر دو طرف باید به آن توجه داشته باشند. در این موارد، اصلاحیه و یا توافق نامه باید در قرارداد ذکر شود و تمام موارد از لحاظ قانونی حل و فصل شود. همچنین چنان چه صورت جلسه ای ثبت شده باشد، توصیه می شود که در توضیحات قرارداد به آن اشاره شود. پس از توافق و طی تمام مراحل قانونی، نسخه های قرارداد توسط طرفین معامله مهر و امضا می شود. در پایان، برنده مناقصه می تواند به طور رسمی قرارداد را اجرا کند و انجام کار را شروع نماید.

سخن پایانی در مورد این که چگونه در مناقصه برنده شویم؟

هدف از برگزاری مناقصه، انجام معاملات در زمینه های مختلف از جمله املاک و زمین است. برنده مناقصه کسی خواهد بود که بهترین کیفیت را با کمترین قیمت پیشنهاد دهد. انجام مراحل بعد از برنده شدن در مناقصه نیز همانند راهکارهایی برای چگونه در مناقصه برنده شویم، دارای اهمیت است. در برخی از موارد، شرکت های نوپا و ناآشنا به قواعد برای برنده شدن در مناقصه، پیشنهادات خود را تا حد زیادی پایین می آورند؛ به طوری که ممکن است با خطر ورشکستگی مواجه شوند.

به طور کلی، مهم ترین عامل در این که چگونه در مناقصه برنده شویم، این است که با قوانین و اصول مناقصه به خوبی آشنا باشیم تا با ارائه بهترین پیشنهاد در مناقصات برنده شویم.