سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا؟ کدام بهتر است؟

سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا؟ کدام بهتر است؟

سرمایه گذاری در ملک و طلا از گذشته تا امروز به عنوان یکی از روش های سودآور و هوشمندانه سرمایه گذاری شناخته می شود. با توجه به شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و منطقه ای حاکم بر جامعه امروز کشور، شاهد نوسانات بسیار در بازارهای مالی و سرمایه گذاری هستیم. از مولفه های اساسی و مهم تاثیرگذار بر بازار ملک و طلا می توان به نرخ تورم و روند قیمت ارز اشاره کرد. همچنین سطح رشد اقتصادی و درآمد جامعه و نیز میزان عرضه و تقاضا از دیگر عوامل موثر بر بازار ملک و طلا به شمار می آیند. در چنین شرایطی و با توجه به کاهش ارزش پول، نیاز به یک سرمایه گذاری پربازده، امن و مطمئن برای اقشار مختلف احساس می شود. نیاز به یک سرمایه گذاری امن برای مردم در حالی مطرح می گردد که به دلیل نرخ تورم، سود سپرده های بانکی راهکار موثری برای برآوردن نیاز اقتصادی افراد و حفظ ارزش پول در طول زمان نخواهد بود. 

سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خرید مسکن؟
سرمایه گذاری در طلا بهتر است یا خرید مسکن؟

تفاوتی ندارد که یک مدیر مالی با درآمد بالا قصد سرمایه گذاری داشته باشد یا یک تازه فارغ التحصیل با درآمد اندک، اما خوش فکر و آینده نگر! تفاوتی ندارد که یک زن شاغل پردرآمد تمایل به سرمایه گذاری داشته باشد یا یک زن خانه دار و بدون درآمد مستقل که قصد دارد با پس انداز چند ساله اش سرمایه گذاری نماید! در هر صورت، چه تدبیری بهتر و پرسودتر از انتخاب یک سرمایه گذاری امن!

سوالی که در این جا مطرح می شود این است که سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا، کدام یک سود و صرفه اقتصادی بیشتری به همراه خواهد داشت؟

آشنایی با تفاوت های سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا

سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا هر دو روش های معتبر و سودآور برای افزایش سرمایه هستند، اما هر یک دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. کسی که قصد سرمایه گذاری دارد با توجه به میزان بودجه، سطح درآمد و انتظاراتش می تواند نوع سرمایه گذاری مناسب خود را انتخاب نماید.

مقایسه تفاوت های سرمایه گذاری در مسکن و طلا
مقایسه تفاوت های سرمایه گذاری در مسکن و طلا

مزایای سرمایه گذاری در مسکن

سرمایه گذاری در ملک یکی از روش ‌های سرمایه گذاری محبوب و پربازده‌ به شمار می آید و مزایای بسیاری به همراه دارد. از مزایای این نوع سرمایه گذاری می توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش سرمایه: یکی از مزایای اصلی سرمایه گذاری در ملک، افزایش ارزش سرمایه است. سرمایه گذاری در خرید مسکن این امکان را برای سرمایه گذار فراهم می آورد که در طول زمان به ارزشی معادل با چند برابر سرمایه اولیه خود دست یابد. قیمت ملک با توجه به رشد بازار مسکن بیشتر خواهد شد و خریدار سود بالایی کسب خواهد نمود.
  • درآمد پایدار: اجاره دادن خانه و آپارتمان خریداری شده به افراد دیگر یک منبع درآمد پایدار برای سرمایه گذار محسوب خواهد شد
  • حفاظت از سرمایه: در این روش از سرمایه شما در برابر نوسانات بازار مالی محافظت خواهد شد.
  • افزایش درآمد نقدی: با توجه به رشد بازار مسکن، فروش ملک با قیمت بالاتری نسبت به قیمت خرید آن انجام خواهد شد. این امر به خریدار این امکان را می ‌دهد که علاوه بر کسب سود، درآمد نقدی خود را افزایش دهد.
  • دسترسی به تسهیلات مالی: سرمایه گذاران در حوزه ملک، به دلیل وجود دارایی فیزیکی قابل اعتبار، به راحتی می‌ توانند به تسهیلات و وام ‌های مالی دسترسی پیدا کنند و برای توسعه و گسترش سرمایه خود استفاده نمایند.
خرید ملک یک انتخاب سودآور و مطمئن برای سرمایه گذاری است.
خرید ملک یک انتخاب سودآور و مطمئن برای سرمایه گذاری است.

هر چند برای سرمایه گذاری در ملک به سرمایه اولیه بیشتری در مقایسه با طلا نیاز است. همچنین هزینه ‌های نگهداری، تعمیرات و مالیات ملک را هم باید در نظر گرفت. نکته پایانی این که بازار مسکن دارای ریسک ‌های خاص خود است که باید به آن توجه داشت.

سرمایه گذاری در طلا

بازار طلا و جواهر یکی از بازارهای مهم جهانی به شمار می آید و به عنوان یک سرمایه گذاری نسبتاً کم ریسک و مطمئن شناخته می شود. طلا به عنوان یک دارایی با ارزش نوعی پشتوانه مالی محسوب می شود. خرید و فروش طلا به راحتی انجام می شود. با این حال، طلا به عنوان یک دارایی فیزیکی، نمی‌ تواند درآمد پایداری برای خریدار داشته باشد. همچنین به عنوان یک دارایی قابل حمل، نیاز به محافظت و نگه داری خاص دارد و نوسانات بازارهای مالی قیمت طلا را تحت تاثیر قرار می دهند. یکی از تفاوت های سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا در نقدینگی است. از آن جایی که خرید و فروش طلا روند ساده ای دارد، نقدینگی بالایی دارد. در صورتی که خرید و فروش ملک امری پیچیده و زمان بر است و در نتیجه، نقدینگی کمتری نسبت به طلا دارد.

هر فرد با توجه به بودجه و میزان درآمد می تواند سرمایه گذاری مناسب انجام دهد.
هر فرد با توجه به بودجه و میزان درآمد می تواند سرمایه گذاری مناسب انجام دهد.

بررسی بازدهی سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا

سودآوری و بازدهی در روش های سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا در بلند مدت تحقق می یابد. بر طبق آمار منتشر شده، به طور کلی خرید مسکن در مقایسه با طلا سودآوری بیشتری خواهد داشت. یک نکته مهم و حائز اهمیت در مورد مسکن این است که مالک می تواند از همان ابتدای سرمایه گذاری، از مسکن درآمد داشته باشد. رهن و اجاره ملک علاوه سوددهی قابل توجهی خواهند داشت. در صورتی که پس از خرید طلا، نمی توان از آن درآمدی کسب نمود. با توجه به نرخ تورم، هر سال بهای اجاره مسکن افزایش پیدا می کند و برای سرمایه گذار یک درآمد منظم محسوب می شود. همچنین در طول زمان بر قیمت املاک و مستغلات افزوده می شود و یک سرمایه گذاری سودآور و پربازده خواهد بود. این در حالی است که عواملی همچون قیمت جهانی طلا، سیاست گذاری دولت ها و نرخ ارز می توانند بر قیمت طلا تاثیرگذار باشند.

تاثیر نوسان بازارهای مالی بر طلا و مسکن
تاثیر نوسان بازارهای مالی بر طلا و مسکن

نوسانات بازار یکی دیگر از مواردی است که موجب تفاوت سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا می شود. بازار طلا و جواهر در مقایسه با مسکن در معرض نوسانات بیشتری است. این امر یکی از دلایلی است که باعث می شود قیمت طلا به صورت روزانه تغییر کند. چنان چه قیمت جهانی طلا کاهش یابد، ارزش سرمایه گذاری بر طلا نیز دستخوش این نوسان خواهد شد و از میزان آن کاسته می شود. در حالی که تاثیر نوسان بازارهای مالی بر املاک و مستغلات محدود است.

رشد مالی و سودآوری با سرمایه گذاری در مسکن

یکی از تفاوت های سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا رشد مالی است. خرید مسکن یک سرمایه گذاری بلند مدت محسوب می شود که رشد مالی خوبی به همراه خواهد داشت. در واقع، سرمایه گذاری در ملک یکی از پرسودترین و مطمئن ترین روش های سرمایه گذاری در سراسر جهان است. به این دلیل، افراد بسیاری تمایل به سرمایه گذاری در مسکن دارند. ذکر این نکته ضروری است که میزان سرمایه گذاری ارتباط مستقیم با توان مالی فرد دارد.

با توجه به تفاوت ‌های ذکر شده، انتخاب بین سرمایه گذاری در مسکن یا خرید طلا بستگی به اهداف، بودجه، نیازها و انتظارات هر فرد دارد. در نظر داشته باشید که تنوع در سبد سرمایه گذاری نیز می ‌تواند در انتخاب نوع سرمایه گذاری موثر باشد. با این حال، سرمایه گذاری در ملک با توجه به مزایا و بازار پرسود، یک راه مناسب برای افزایش و حفظ سرمایه و کسب درآمد پایدار است.

 

https://www.financialexpress.com/money/real-estate-vs-gold-what-is-the-right-investment-option-for-you-3158596/