شرایط گرفتن وام مسکن و چگونگی اخذ آن

شرایط گرفتن وام مسکن

 وام مسکن تسهیلاتی است که دولت برای خانه‌دار شدن عموم افراد در اختیار آنها قرار داده است. وام مسکن در بازار فرابورس با نام تسه معامله می‌شود. این وام به عنوان تسهیلات از سمت بانک مسکن در اختیار افراد قرار داده می‌شود. مبلغ این وام با توجه به میزان عرضه و تقاضا در بازار تعیین می‌شود. همچنین وام مسکن مختص افرادی است که در گذشته از تسهیلات وامی استفاده نکردند و همچنین قصد سپرده‌گذاری نیز ندارند.

در زمان پرداخت بدهی، سند ملکی که به واسطه آن درخواست وام مسکن کرده‌اید در رهن بانک قرار می‌گیرد و در صورتی که شخص دریافت کننده وام، نتواند نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کند، با دستور مراجع قضایی ملکی که سند آن در رهن بانک می‌باشد به مزایده گذاشته می‌شود و با مبلغ فروش آن بدهی بانکی برداشته می‌شود و مابقی مبلغ به صاحب ملک باز می‌گردد. دریافت وام مسکن شرایطی دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

شرایط دریافت وام مسکن

همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم دریافت وام مسکن نیاز به شرایطی دارد. این شرایط به شرح ذیل می‌باشد:

 دارا بودن سن حداکثر ۳۰ سال.

 شخص متقاضی نباید تاکنون بدهی بانکی داشته باشد.

 مبلغ درخواست وام نباید بیشتر از ۸۰ درصد ارزش ملک باشد.

 ملکی که قصد اخذ وام بر روی آن را دارید نباید خود دارای وام بانکی باشد.

 شخصی که می‌خواهد برای اخذ وام اقدام کند باید سرپرست خانواده باشد. یعنی یا آقا باید برای درخواست وام اقدام کند و یا خانمی که سرپرستی خانواده را بر عهده داشته باشد.

کارمزد تسهیلات مسکن

معمولاً این نوع از وام‌ها معاف از مالیات هستند و کارمزد آنها همانند کارمزد سهام قابل معامله می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات مسکن

 وام مسکن نیاز به ارائه مدارکی دارد که در ادامه به هر یک از این موارد اشاره می‌کنیم. لازم است بدانید مدارکی که اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌دهند با یکدیگر متفاوت است.

 مدارک اشخاص حقیقی برای دریافت وام مسکن به شرح ذیل می‌باشد.

 اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه مالک.

 اصل و کپی تمامی صفحات اسناد مالکیت.

مبایعه نامه.

 مدارک شناسایی ضامن.

 مجوزهای ساختمانی اعم از پایان کار، عدم خلافی، پروانه و غیره.

 استعلام بانک مورد نظر در خصوص نداشتن چک برگشتی و بدهی بانکی مالک.

 نمونه فرم‌های مربوطه.

شرایط گرفتن وام مسکن و چگونگی اخذ آن
شرایط گرفتن وام مسکن و چگونگی اخذ آن

مدارکی که اشخاص حقوقی برای دریافت وام ارائه می‌دهند به شرح ذیل می‌باشد.

 اصل و کپی از اساسنامه شرکت.

 اصل و کپی آگهی تاسیس شرکت.

 اصل و کپی آگهی تغییرات شرکت.

 شناسه ملی و کد اقتصادی.

 اصل و کپی صفحات شناسنامه تمامی اعضای هیئت مدیره.

 اصل و کپی سند مالکیت.

 اصل و کپی مجوزهای ساختمانی.

 پرداخت هزینه‌های شهرداری و انشعابات.

 ارائه نقشه سازه.

 اظهارنامه مالیاتی.

شرایط دریافت تسهیلات مسکن

شرایط دریافت وام مسکن مشابه با باقی وام‌ها می‌باشد. برای دریافت این وام، باید بالای ۱۸ سال سن داشته باشید و مبلغ درآمد شما در فیش حقوقی به میزانی باشد که بانک از پرداخت بدهی و توانایی شما در بازپرداخت اقساط مطمئن باشد.

 بعضی از شرایط دریافت وام طی مرور زمان دستخوش تغییراتی شده است. به طور مثال شخصی که تاکنون از خدمات این چنینی که دولت ارائه کرده است استفاده کرده باشد امکان اخذ دوباره این وام را نخواهد داشت. یکی دیگر از این شرایط سن خانه می باشد. خانه‌هایی که کمتر از ۱۵ سال از ساخت آنها گذشته باشد و ارزش ریالی آنها به اندازه ۸۰ درصد مبلغ وام نباشد، فاقد شرایط دریافت وام می‌باشد.

اشاره به شرایط گرفتن وام مسکن

امروزه دریافت وام مسکن نیاز به طی کردن پروسه‌های طولانی دارد. در ادامه به شرایط دریافت وام مسکن اشاره خواهیم کرد.

 امروزه خرید و یا اجاره مسکن برای خانواده‌ها بسیار سنگین می‌باشد و می‌توان آن را یکی از سخت‌ترین اقدامات دانست. به همین دلیل افراد زیادی به دنبال دریافت وام مسکن و یا خرید و فروش آن هستند. دریافت تسهیلات بانکی برای یک شخص، دارای شرایط خاصی می‌باشد.

 اگر شخصی شرایطی که در زیر عنوان می‌شود را نداشته باشد امکان دریافت وام بانکی برای وی وجود نخواهد داشت.

 البته لازم است بدانید امروزه بانک‌های خصوصی و دولتی بسیاری وجود دارند که نسبت به ارائه وام مسکن اقدام می‌کنند که هر کدام از این بانک‌ها دارای شرایط‌ مشترک و یا خاصی هستند. اما به طور کلی می‌توان عنوان کرد دریافت وام مسکن از بانک‌های دولتی و یا خصوصی با دارا بودن شرایط زیر الزامی می‌باشد.

 شخص درخواست دهنده وام باید ضامن بانکی داشته باشد. یعنی دو شخص را به عنوان ضامن خود به بانک معرفی کنند که این دو شخص خود باید دارای ویژگی‌هایی باشند. ضامنین باید دارای فیش حقوقی و دسته چک صیادی باشند. بسیاری از بانک‌ها ترجیح می‌دهند ضامن‌هایی که قرار است برای دریافت وام فیش حقوقی ارائه کنند کارمند دولت باشند. در نتیجه کار سخت‌تر می‌شود و باید ضامن‌هایی را داشته باشید که کارمند دولت باشند، فیش حقوقی داشته باشند و دارای دسته چک صیادی نیز باشند.

 وام گیرنده نباید تاکنون از خدمات دولت استفاده کرده باشد و نباید ملک و یا زمینی به نام خود داشته باشد. در غیر این صورت نمی‌تواند نسبت به دریافت وام اقدام نماید. به صورت کلی می‌توان عنوان کرد بانک‌های خصوصی نسبت به بانک‌های دولتی راحت‌تر نسبت به ارائه وام اقدام می‌کنند. اما تمامی این بانک‌ها دارای یک دستورالعمل از پیش تعیین شده می‌باشند و باید آن را به طور کامل اجرا کرد.

پاسخ به سوالات شما در خصوص شرایط گرفتن وام مسکن
پاسخ به سوالات شما در خصوص شرایط گرفتن وام مسکن

پاسخ به سوالات پرتکرار شما در خصوص شرایط گرفتن وام مسکن

آیا بعد از دریافت وام امکان تعویض وثیقه بانکی وجود دارد؟

 بعد از دریافت وام، فرد می‌تواند از دو روش اقدام به تعویض وثیقه نماید. این دو روش به شرح ذیل می‌باشد:

 روش اول

 در این روش تنها کافیست، شخص وام گیرنده سند ملک دیگری که به نام خود شخص است را برای تعویض وثیقه به بانک ارائه نماید. با انجام این کار می‌تواند درخواست آزاد شدن سند ملکی که در رهن بانک قرار دارد را نماید.

 روش دوم

 در این روش می‌تواند سند ملکی که به نام شخص دیگری می‌باشد را به بانک ارائه کند. اما لازم است بدانید این روش موقت می‌باشد و وی می‌تواند بین ۶ ماه تا یک سال نسبت به تعویض وثیقه‌ای که به بانک ارائه کرده است اقدام کند. در این زمان شخص وام گیرنده باید نسبت به خرید ملکی که به نام خود باشد. تا بتواند با معرفی ملک جدید به بانک، وثیقه قبلی که به نام شخص ثالث می‌باشد را از رهن بانک خارج نماید.

وام مسکن چند دسته می‌باشد؟

 وام مسکن را می‌توان به دو دسته کلی طبقه‌بندی کرد.

 وام مسکن یکم و وام با اوراق.

 وام مسکن یکم برای افرادی می‌باشد که تا به حال از تسهیلات دولت استفاده نکرده‌اند و برای نخستین بار می‌خواهند از وام مسکن استفاده کنند. برای انجام این کار ابتدا باید سپرده گذاری نمایند و اما دسته دوم یعنی وام با اوراق، مناسب اشخاصی می‌باشد که پس‌انداز کافی ندارند و خودشان نمی‌توانند سپرده‌ای جدید را افتتاح کنند.

آیا امکان دریافت وام مسکن و وام جانبازی برای یک شخص به صورت همزمان وجود دارد؟

 همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم تنها اشخاصی می‌توانند نسبت به دریافت وام اقدام کنند که تا به حال از خدمات دولت استفاده نکرده‌ باشند. و برای بار اول می‌خواهند از وام بانکی برای خرید مسکن استفاده نمایند. در نتیجه امکان دریافت دو وام به صورت همزمان برای یک شخص وجود نخواهد داشت و شخص باید از یکی از تسهیلات دولت استفاده نماید.

شرایط گرفتن وام مسکن و ویژگی های آن
شرایط گرفتن وام مسکن و ویژگی های آن