نکات مهم قانونی در تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش ملک

نکات مهم قانونی در نمونه قرارداد پیش فروش ملک

قرارداد پیش فروش ملک نوعی از قراردادهای بیع (خرید و فروش) به شمار می آید. تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش ملک باید بر اساس مفاد و موارد تعیین شده در قانون پیش ‌فروش ساختمان، مصوب سال ۱۳۸۹ انجام شود. نمونه قرارداد پیش فروش ملک با توجه به دستورالعمل ها، مقررات ثبتی و آئین نامه های اجرایی در زمینه پیش فروش ساختمان نگارش شده است. از این رو، طرفین معامله (پیش خریدار و پیش فروشنده) باید تمام موارد درج شده در نمونه قرارداد پیش فروش ملک را با دقت و به طور صحیح تکمیل نمایند. هر گونه کم توجهی به مفاد قرارداد می تواند باعث بروز مشکلات احتمالی در بین دو طرف معامله شود.

چرا باید نمونه قرارداد پیش فروش ملک تنظیم شود؟

در طی سال های گذشته، پیش فروش ملک با توجه به حضور انبوه سازان و پیمانکاران پروژه های بزرگ روندی صعودی و رو به رشد داشته است. همچنین به دلیل تورم و عدم پیش بینی دقیق بازار پرالتهاب مسکن، بسیاری از افرادی که سرمایه کافی برای خرید ملک ندارند؛ ترجیح می دهند برای پیش خرید ملک اقدام نمایند. علاوه بر این، پیش فروش ملک یک انتخاب ایده آل برای کسانی است که قصد دارند در شهر دیگری ملک خریداری نمایند. قطب های گردشگری، شهرهای بزرگ با جاذبه های تفریحی از مواردی هستند که افراد غیر بومی تمایل به خرید ملک در آن مناطق دارند. در همین راستا، تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش ملک اهمیت دو چندان پیدا می کند. در واقع، پیش فروش ملک یک راهکار اقتصادی و مقرون به صرفه برای اقشار کم درآمد جامعه محسوب می شود. همچنین پیش خرید ملک فرصتی مناسب و سودآور برای کسانی است که در بازار مسکن سرمایه گذاری های متعدد انجام می دهند.

به طور معمول، اقساط ملک پیش فروش با توجه به مراحل ساخت تعیین می گردند
هنگام پیش خرید آپارتمان مشتری می تواند موارد مختلفی از جمله نقشه ساختمان، مصالح و زمان پروژه را بررسی نماید

بنابراین لازم است پیش خریدار و پیش فروشنده به خوبی از قوانین حقوقی خود در این زمینه آگاه شوند تا بتوانند در مقابل پرداخت هزینه، خدمات مورد نظر را دریافت نمایند. در این جا است که اهمیت نگارش نمونه قرارداد پیش فروش ملک آشکار می شود. به بیان ساده تر، آگاهی از ملاحظات قانونی و نکات حقوقی می تواند از بروز مشکلات عدیده در این مسیر جلوگیری نماید.

قرارداد پیش فروش ملک چیست؟

قرارداد پیش فروش ملک یک توافق نامه کتبی میان طرفین معامله (پیش فروشنده و پیش خریدار) است. پس از تکمیل و امضای نمونه قرارداد پیش فروش ملک، هر دو طرف معامله دارای وظایف قانونی مشخصی خواهند شد. بر اساس این قرارداد، پیش فروشنده متعهد خواهد بود که در ازای دریافت مبلغ مشخص از بهای ملک، مورد معامله را با توجه به توافقات طرفین به خریدار واگذار نماید. همچنین پیش خریدار ملزم است اقساط را در تاریخ های تعیین شده پرداخت نماید. چنان چه یکی از طرفین در انجام تعهدات خود قصور و اهمال نماید، با توجه به مفاد نمونه قرارداد پیش فروش ملک، ملزم به پرداخت خسارت و ضرر و زیان به طرف دیگر خواهد بود.

در قرارداد پیش فروش ملک به حقوق پیش خریدار و پیش فروشنده مشخص شده است.
هنگام پیش خرید آپارتمان مشتری می تواند موارد مختلفی از جمله نقشه ساختمان، مصالح و زمان پروژه را بررسی نماید

در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک، تمام توافقات با جزئیات کامل و دقیق ذکر خواهد شد و شرایط صحت معامله با توجه به موارد تعیین شده توسط قانون گذار اجرا می شود.

قرارداد پیش فروش، راهکاری قانونی برای افزایش امنیت در معاملات ملکی

پیش خرید ملک با توجه به شرایط ایده آل از لحاظ اقتصادی در بین خریداران مسکن پرطرفدار و محبوب است. یکی از ارکان اصلی در این نوع معاملات، امنیت معامله است. تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش ملک نقش موثر و انکارناپذیری در انعقاد یک معامله امن دارد. عدم دقت به مفاد و موضوعات ذکر شده در قرارداد می تواند زمینه ساز چالش های بسیاری شود. از رایج ترین مشکلاتی که در این زمینه گریبان گیر طرفین است می توان به مواردی نظیر عدم اطمینان از زمان تحویل و عدم رویت ملک نهایی اشاره کرد. با توجه به تعداد شکایات و دعاوی طرح شده در این زمینه، نگارش نمونه قرارداد پیش فروش ملک یک راهکار قانونی برای مقابله با چنین مشکلاتی است. در واقع، هنگامی که تمام جوانب قانونی و خسارات احتمالی در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک ذکر شود، معامله از چالش ها و خطرات احتمالی در امان خواهد ماند.

در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک، علاوه بر بیان شرایط و توافقات، از پیش فروشنده و پیش خریدار برای انجام وظایفشان تعهد گرفته می شود. پیش فروشنده متعهد است در ازای دریافت بهای معامله، در تاریخ مقرر، اسناد و مدارک رسمی مالکیت را به نام پیش خریدار تنظیم نماید. در صورتی که فروشنده به دلیل تخلف در ساخت و یا عدم رعایت اصول فنی و شهرسازی مشمول جریمه کمیسیون ماده 100 متعهد به پرداخت جریمه خواهد بود.

متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک شامل چه مواردی است؟

به طور کلی، در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک به مواردی نظیر مشخصات طرفین قرارداد، موضوع قرارداد، مشخصات مورد قرارداد، قیمت مورد معامله، زمان و نحوه تسلیم مورد معامله پرداخته می شود. همچنین تمام شرایط، توافقات، تعهدات و آثار قرارداد قید خواهد شد.

قرارداد پیش فروش ملک
هنگام پیش خرید آپارتمان مشتری می تواند موارد مختلفی از جمله نقشه ساختمان، مصالح و زمان پروژه را بررسی نماید

مشخصات طرفین قرارداد: نمونه قرارداد پیش فروش ملک با بخش مشخصات فردی پیش فروشنده و پیش خریدار آغاز می شود. برای پر کردن این قسمت، ابتدا مدارک شناسایی طرفین با اطلاعات هویتی آن ها تطبیق داده می شود. در صورت عدم مغایرت در اطلاعات هویتی افراد، این بخش تکمیل می شود. اشخاص حقیقی و حقوقی با در دست داشتن مدارک هویتی و در صورت نیاز، وکالت نامه از جانب پیش خریدار یا پیش فروشنده می توانند این معامله را انجام دهند.

 موضوع قرارداد: تعیین موضوع مورد معامله یکی از مواردی است که در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک به آن پرداخته می شود. در این بخش باید به طور دقیق ذکر شود که مورد قرارداد چه نوع ملکی (خانه، ویلا و آپارتمان) است. همچنین لازم است نوع کاربری ملک اعم از مسکونی، اداری، تجاری و یا صنعتی مشخص گردد.

مشخصات مورد قرارداد: از دیگر نکات مهم در تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش ملک، وارد کردن مشخصات ثبتی ملک مورد نظر است. در هنگام تکمیل این بخش، سال ساخت، متراژ و نوع کاربری ملک با سند مطابقت داده می شود. جنس مصالح، تعداد طبقات، اتاق ها، انباری، پارکینگ و سایر امکانات ساختمان در این بخش قید می گردد.

قیمت مورد معامله: تعیین ثمن معامله از دیگر بندهای نمونه قرارداد پیش فروش ملک است. قیمت مورد معامله باید با توافق طرفین مشخص گردد. همچنین شیوه پرداخت به صورت نقد و یا اقساط توسط پیش خریدار مشخص می شود. اغلب در قراردادهای پیش فروش بهای مورد معامله به صورت اقساط و در تاریخ های مشخص پرداخت خواهد شد. در این صورت، موعد تمام اقساط و تضمین پرداخت اقساط در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک قید می شود. چنان چه پیش خریدار اقساط را در موعد مشخص پرداخت نماید، اما پیش فروشنده در انجام تعهدات خود کوتاهی نماید؛ پیش خریدار می تواند با استناد به مفاد ذکر شده در نمونه قرارداد پیش فروش ملک، برای فسخ قرارداد و بازگرداندن بهای معامله به صورت قانونی اقدام نماید.

زمان و نحوه تسلیم مورد معامله: بر طبق توافق در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک، یک تاریخ مشخص برای انتقال سند تعیین می گردد. در واقع، تاریخ واگذاری ملک، مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای تنظیم سند در این بخش مشخص می شود. یکی از موارد ذکر شده در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک، پرداخت بدهی های ملک توسط پیش فروشنده است. توجه داشته باشید پیش از انتقال سند رسمی ارائه گواهی و مدارک تسویه حساب ها (پرداخت مالیات و عوارض شهرداری) از سوی فروشنده الزامی است.

تعهدات و آثار قرارداد: در هنگام تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش ملک وظایف و تعهدات دو طرف قرارداد قید می شود. در صورتی که یکی از طرفین به انجام تعهدات خود پایبند نباشد، طرف دیگر حق فسخ قرارداد و یا دریافت خسارت را خواهد داشت. از رایج ترین دلایل فسخ قرارداد پیش فروش ملک می توان عدم تحویل ملک و یا عدم پرداخت اقساط در موعد مشخص را نام برد. همچنین در متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک، شرایط حل و فصل اختلافات میان طرفین معامله قید می شود. چنان چه دو طرف قرارداد از روش های مسالمت آمیز به نتیجه نرسند، می توانند برای رسیدگی دعاوی ملکی به دادگاه درخواست دهند.

کلام آخر

تنظیم نمونه قرارداد پیش فروش ملک، یکی از موارد مهمی است که در هنگام پیش خرید ساختمان باید به آن توجه داشت. ذکر این نکته ضروری است که متن نمونه قرارداد پیش فروش ملک باید در یکی از دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد. هر یک از دو طرف معامله ملزم به انجام تعهدات خود هستند و پس از اجرای تمام توافقات و اتمام پروژه، انتقال سند رسمی انجام خواهد شد.