چگونه آپارتمان خود را بفروشیم؟ نکات مهم و راهکارها

چگونه آپارتمان خود را بفروشیم؟ نکات مهم و راهکارها

فروش آپارتمان می ‌تواند یک فرآیند پیچیده و استرس زا باشد، اما با رعایت نکات مهم و راهکارهای مناسب، می توان به راحتی در سریع ترین زمان و با بهترین قیمت ملک را به فروش رساند. یکی از مهم ترین پرسش  های چالش برانگیز برای کسانی که قصد فروش ملک و آپارتمان خود را دارند، این است که چگونه آپارتمان خود را بفروشیم؟ چه روندی را باید در پیش گرفت که یک فروش سودآور را تجربه کرد. اولین گام در مراحل انجام فروش آپارتمان این است که یک استراتژی بازاریابی مناسب و نتیجه بخش طراحی نمود. در ابتدا لازم است سوالات ساده ای از خود بپرسید:

  • چه گروهی از مشتریان علاقه مند به خرید آپارتمان شما هستند؟
  • چگونه توجه مخاطبان هدف را جلب نمایید؟
  • چگونه فرصت های طلایی فروش را از دست ندهیم؟
  • آیا برای فروش محدودیت زمان دارید؟

پرسش هایی که شاید در ابتدا پاسخ واضحی برای آن ها نداشته باشید؛ اما با طرح این سوالات و تلاش برای دستیابی به جواب های روشن، می توانید امیدوار باشید که معامله ای امن و پرسود را به انجام خواهید رساند.

راهنمای کامل در روند مراحل چگونه آپارتمان خود را بفروشیم:

قیمت گذاری منطقی

تعیین قیمت یکی از اصلی ترین موارد در مراحل چگونه آپارتمان خود را بفروشیم است. قیمت گذاری غیر منطقی یکی از مواردی است که مشتریان را در نگاه اول از دنبال کردن شرایط فروش ملک منصرف می کند. بارها پیش آمده که مشتریان پس از بازدید، آپارتمان مورد نظر را پسندیده اند؛ اما به محض مطلع شدن از قیمت گزاف و غیر منطقی از خرید صرفنظر می کنند. بنابراین یکی از نکات مهم در فروش آپارتمان تعیین قیمت به طور اصولی و منطقی است. در واقع، قیمت گذاری غیر منطقی می تواند منجر به عدم فروش آپارتمان و خواب سرمایه گردد. بدیهی است که فروشنده آپارتمان درصدد یک معامله سودآور است، اما این موضوع نباید موجب تعیین قیمت های غیر اصولی و فروش نرفتن آپارتمان شود. برای تعیین قیمت می توانید از مشاورین املاک منطقه ای که آپارتمان در آن قرار دارد، مشورت بگیرید. همچنین مشاهده آگهی های فروش آپارتمان های مشابه می تواند در تعیین قیمت کمک کننده باشد.

مشتریان قیمت ملک های مشابه را با یکدیگر مقایسه می کنند. قیمت گذاری منطقی می تواند به فروش سریع ملک کمک کند
هنگام پیش خرید آپارتمان مشتری می تواند موارد مختلفی از جمله نقشه ساختمان، مصالح و زمان پروژه را بررسی نماید

آماده کردن آپارتمان برای بازدید

اولین موضوعی که هنگام فکر کردن به این سوال که چگونه آپارتمان خود را بفروشیم به ذهن خطور می کند، آماده کردن آپارتمان برای بازدید خریداران است. اگر قصد دارید آپارتمان خود را در کوتاه ترین زمان و بهترین قیمت به فروش برسانید، لازم است ملک را آماده بازدید نمایید.

در واقع، یکی از شروط اصلی و نکات مهم در فروش آپارتمان، مشتری پسند بودن ملک است. آپارتمان هایی که در نگاه اول مورد پسند واقع می شوند، اغلب در سریع ترین زمان به فروش می رسند. هر چند برخی از فروشندگان بر این باور هستند که هزینه کردن برای تعمیر و بازسازی آپارتمانی که قصد فروش آن را دارند، اقتصادی و مقرون به صرفه نیست. اعتقاد این قبیل فروشنده ها این است که شاید در فروش ملک با قیمت بالا موفق نباشند و به این ترتیب، هزینه ای که صرف بازسازی و تعمیرات کرده اند، به آن ها باز نخواهد گشت. این طرز تفکر اشتباه است و اگر قیمت آپارتمان به نرخ روز تعیین گردد و در زمان مناسب به فروش گذاشته شود؛ بی شک معامله سودآوری برای فروشنده خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید که در زمان قیمت گذاری توسط کارشناسان ملک و مشاورین املاک، هزینه بازسازی آپارتمان هم در نظر گرفته می شود.

دکوراسیون و نوسازی یکی دیگر از نکات مهم در فروش آپارتمان است. در طراحی دکوراسیون برخی از فضاهای ملک مانند آشپزخانه، قسمت پذیرایی، پنجره ها و نمای بیرونی، سقف کاذب، نورپردازی و طراحی  دیوارها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به طور کلی، بازسازی و نوسازی یکی از نکات کلیدی برای فروش سریع آپارتمان به شمار می آید.

یکی از عوامل موثر در فروش آپارتمان تعمیر و بازسازی است.
هنگام پیش خرید آپارتمان مشتری می تواند موارد مختلفی از جمله نقشه ساختمان، مصالح و زمان پروژه را بررسی نماید

نکات مهم در فرآیند آماده سازی ملک

یکی از نکات مهم در فروش آپارتمان انجام مراحل لازم و ضروری برای آماده سازی ملک است. از رایج ترین این نکات می توان به این موارد اشاره کرد:

  • آسیب های ظاهری ملک را برطرف نمایید. هر گونه خرابی و تخریب می تواند خریدار را منصرف کند.
  • دیوارها، کفپوش ها، کابینت ها و کمدهای دیواری را بررسی نمایید. در صورت امکان، مناطقی که حداقل آسیب را دیده اند، تعمیر نمایید. به عنوان مثال، تعویض کاشی های شکسته، پر کردن سوراخ های دیوار و پاک کردن لکه ها از روی کفپوش از مواردی هستند که بهتر است اصلاح شوند.
  • بی نظمی و به هم ریختگی در آپارتمان می تواند در نگاه اول تاثیر منفی بر نظر خریدار داشته باشد. همچنین به هم ریختگی موجب می شود فضای آپارتمان کوچک تر به نظر برسد.
  • رنگ آمیزی دیوارها با رنگ های خنثی می تواند جلوه بصری زیبایی ایجاد کند. حتی اگر خریدار قصد تغییر رنگ دیوارها را داشته باشد، رنگ تازه می تواند زیبایی ملک شما را دو چندان کند.
  • اگر قصد فروش آپارتمان کوچک را دارید، نصب آینه در فضا می تواند باعث بزرگ جلوه دادن فضا گردد. نصب آینه های دیواری، علاوه بر بزرگ نشان دادن فضا، موجب انعکاس نور بیشتری می شوند.
  • نکته پایانی این که توجه داشته باشید که آپارتمان نباید بوی نم و رطوبت داشته باشد.

انتخاب زمان مناسب برای فروش

یکی دیگر از پاسخ ها به سوال پرتکرار چگونه آپارتمان خود را بفروشیم، این است که بهترین زمان را برای فروش ملک انتخاب نمایید. زمان مناسب نقش موثری در فروش سریع و به قیمت آپارتمان دارد. اغلب شش ماه اول سال زمان بهتری برای خرید و فروش محسوب می شود. در این زمان به دلیل شرایط جوی خریداران زمان بیشتری برای جستجو دارند. به ویژه، کسانی که فرزند دانش آموز دارند، ترجیح می دهند در سه ماه دوم سال جابجا شوند تا برای وضعیت تحصیلی فرزندشان مشکلی پیش نیاید. ذکر این نکته ضروری است که بهترین زمان برای فروش آپارتمان، دوره رونق ملک است. چنان چه آپارتمان خود را در دوره رکود به فروش بگذارید، ممکن است با قیمتی کمتر ملک شما به فروش رود.

انتخاب زمان مناسب برای فروش ملک
هنگام پیش خرید آپارتمان مشتری می تواند موارد مختلفی از جمله نقشه ساختمان، مصالح و زمان پروژه را بررسی نماید

ایجاد نگرش مثبت در ذهن مشتری

یکی از پاسخ های صریح به پرسش چگونه آپارتمان خود را بفروشیم این است که سعی کنید در ذهن مشتری نگرش مثبت ایجاد نمایید. صحبت از ویژگی های مثبت آپارتمان نقش موثری در جلب اعتماد مشتری دارد. در واقع، باید به مشتری اطمینان داده شود که پرداخت هزینه برای خرید آپارتمان مورد نظر، بهترین و مطمئن ترین سرمایه گذاری برای او خواهد بود. بدیهی است که هر آپارتمان در کنار ویژگی های مثبت، جنبه های منفی را نیز دارا است؛ با این حال توصیه می شود توجه مشتری را به نکات مثبت ملک جلب نمایید. توجه داشته باشید که نباید عیوب آپارتمان را نادیده بگیرید و در مورد کاستی ها و ایرادهای ملک حرفی به میان نیاورید. در واقع، شما باید تمام ویژگی های مثبت و منفی آپارتمان را برای مشتری توضیح دهید؛ اما تاکید بیشتری بر ویژگی های مثبت داشته باشید.

یکی از رموز موفقیت و نکات مهم در فروش آپارتمان، ارتباط و تعامل با مشتری است. رفتار محترمانه و انعطاف پذیری در برخورد با مشتری اهمیت زیادی دارد. انتقادپذیر باشید. توجه به خواسته ها و شرایط مشتری از مهم ترین نکات در جلب اعتماد مشتری است. 

سخن پایانی درباره چگونه آپارتمان خود را بفروشیم!

یکی از اولین گام ها در روند مراحل چگونه آپارتمان خود را بفروشیم، این است که تصاویر خوب و با کیفیت از ملک خود تهیه نمایید. تصویر نقش مهمی در جذب مخاطب در اولین نگاه دارد. تصاویری انتخاب نمایید آپارتمان شما را به بهترین شکل نمایش دهد. اگر آپارتمان شما قدیمی است، توصیه می شود در صورت امکان بازسازی و تعمیرات کلی و یا جزئی انجام دهید. از تاثیر شگفت انگیز و انکارناپذیر این مرحله غافل نشوید. یک مداخله هر چند جزئی در دکوراسیون می تواند در قیمت فروش آپارتمان تعیین کننده باشد. رنگ آمیزی دیوارها و نورپردازی می تواند باعث روح بخشیدن به خانه شود و جلوه زیبایی از ملک به نمایش بگذارد. یکی از نکات مهم در فروش آپارتمان توجه به جزئیات است. اگر مشتری در هنگام بازدید، ملک را در وضعیت خوبی مشاهده کند، این اطمینان را پیدا خواهد کرد که نیازی به صرف هزینه های جانبی نیست و خرید آن ملک به صرفه خواهد بود.

یکی دیگر از نکات مهم در فروش آپارتمان این است که در طول بازدید آرامش را برای مشتری فراهم کنید. یکی از دغدغه های مشتریان هنگام خرید خانه سر و صدا است. توجه داشته باشید یک محیط آرام به مشتری اجازه می دهد تمرکز بیشتری داشته باشد و بهتر تصمیم گیری کند.