کمیسیون املاک 1402 | نحوه محاسبه + نکات مهم

مقدمه

نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402 در ایران به واسطه انجام معاملات ملکی، شکل گرفته است. این موضوع یکی از موضوعات مهم در حوزه خرید و فروش ملک می باشد. این کمیسیون به عنوان پاداشی برای خدمات ارائه شده توسط مشاوران املاک در معاملات خرید و فروش ملک در نظر گرفته می‌ شود. محاسبه کمیسیون به طور معمول بر اساس درصدی از ارزش معامله صورت می گیرد. همچنین مبالغ مربوط به کمیسیون در صورت انجام معامله حتی در صورت فسخ آن نیز به مشاور املاک تعلق خواهد گرفت. حساب کمیسیون ممکن است به صورت مبلغ ثابت یا درصدی از ارزش معامله باشد. البته در مواردی هم می ‌تواند همراه با مالیات و سایر هزینه ‌ها محاسبه شود.

اگر شما هم دوست دارید با نحوه کمیسیون املاک آشنا شوید، به شما پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

حق کمیسیون املاک جهت انجام معاملات ملکی

حق کمیسیون املاک به اجرتی گفته می ‌شود که به عنوان پاداش واسطه یا دلالت بر انجام یک معامله ملکی میان فروشنده و خریدار پرداخت می‌ گردد. این کمیسیون به طور معمول متناسب با ارزش ملک معامله شده، تعیین می ‌شود. بنابراین، این پاداش توسط بنگاه‌ های املاک یا مشاورین ملکی جهت انجام خدمات ارائه شده در حین معامله، دریافت می‌ گردد.

تعیین مقدار کمیسیون املاک به میزان معقول و عادلانه، معمولا براساس ارزش معامله صورت می ‌گیرد. این مقدار به صورت درصدی، بر اساس ارزش ملک معامله شده تعیین می ‌شود. در نتیجه ممکن است برخی از بنگاه‌ های املاک یا مشاورین ملکی مبلغ ثابتی را به عنوان کمیسیون مشخص کنند. ارزش ملک، موقعیت جغرافیایی، امکانات موجود در ملک، وضعیت بازار و عوامل دیگری که ممکن است در ارزیابی ارزش ملک موثر باشند، معیار هایی هستند که در تعیین ارزش کمیسیون مطرح می‌ شوند.

این کمیسیون معمولا به عنوان یک قسمت از معامله محسوب می گردد و به طور معمول هنگام انجام معامله و تحویل ملک پرداخت خواهد شد. در برخی موارد، این پرداخت می ‌تواند قبل از انجام معامله در قرارداد های املاک معین گردد و یا بعد از انجام معامله پرداخت شود. در اغلب کشور ها، حق کمیسیون املاک توسط اتحادیه صنفی یا نهاد های مربوطه تعیین و نظارت می گردد. در نتیجه بنگاه ها، نمی توانند به راحتی در این زمینه تخلف کنند. این تنظیمات و قوانین ممکن است بر اساس قوانین و مقررات ملکی و ملی هر کشور متفاوت باشد. از آنجایی که این کمیسیون براساس خدماتی که ارائه شده تعیین می‌ گردد، متناسب با موفقیت یا شکست معامله، ممکن است مبلغ کمیسیون تغییر کند یا حتی در برخی موارد صفر شود.

در کل، حق کمیسیون املاک یک جزء اساسی در فرآیند خرید و فروش ملک است که باید با دقت و توافق صورت گیرد. همچنین از معیار های عادلانه و قانونی برای تعیین ارزش خدمات ارائه شده توسط واسطه ‌های املاک استفاده شود.

نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402

ماده ۴ تصویب ‌نامه هیات وزیران در خصوص ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌ بها و ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم، دو مولفه اساسی در نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402، محسوب می ‌شوند.

بنا به ماده ۴ تصویب ‌نامه هیات وزیران، نرخ خدمات مشاورین املاک جهت خرید و فروش ملک بر مبنای درصدی از ارزش کل ملک تعیین می‌ شود. این ارزش معاملاتی توسط کمیسیون تقویم املاک تعیین و ابلاغ می گردد. در واقع، کمیسیون تقویم املاک مسئول تعیین ارزش معاملاتی املاک در محدوده‌ های مختلف است.

همچنین، ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم مشخص می‌ کند که تعیین ارزش معاملات املاک بر عهده کمیسیون تقویم املاک است. این کمیسیون موظف می باشد ارزش معاملاتی این معامله را تعیین کند و این ارزش براساس شاخص ‌های مختلفی از جمله قیمت ساختمان با توجه به نوع و مصالح استفاده شده در آن، قیمت اراضی با توجه به نوع کاربری و موقعیت جغرافیایی و نوع مالکیت مشخص می ‌شود.

به این ترتیب، ماده ۴ تصویب ‌نامه هیات وزیران و ماده ۶۴ قانون مالیات های مستقیم، به کمیسیون تقویم املاک امر می ‌کنند که ارزش معاملاتی ملک ‌ها را براساس معیار های مشخص و معتبر محاسبه کرده و تعیین نرخ کمیسیون بر این اساس را انجام دهند.

نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402 می ‌تواند بر اساس فرمولی ساده مبتنی بر نیم درصد از قیمت هر معامله (که بیست و پنج درصد آن توسط خریدار و بیست و پنج درصد دیگر توسط فروشنده پرداخت می ‌شود) به عنوان کمیسیون به مشاورین املاک تعلق بگیرد. همچنین ۹ درصد مالیات متعلق به کمیسیون ملک می باشد که این مالیات را طرفین قرارداد پرداخت خواهند کرد.

در صورت اجرایی شدن تصویب نامه هیئت وزیران و ابلاغیه کمیسیون تقویم املاک، روش محاسبه کمیسیون ممکن است تغییر کند. همچنین بر اساس این تصویب نامه، کمیسیون خرید ملک ممکن است بر مبنای معیار های جدید و اطلاعات جدیدتر محاسبه شود.

نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک
نحوه محاسبه حق کمیسیون املاک

نکات مهم در رابطه با کمیسیون ملک

حق کمیسیون املاک، به عنوان مبلغی است که مشاوران املاک برای خدمات ارائه شده در فرآیند خرید و فروش ملک از طرف خریدار یا فروشنده دریافت می ‌کنند. این حق، براساس مقررات و تعرفه‌ های تعیین شده توسط اتحادیه مشاوران املاک هر شهر یا منطقه مشخص می‌ شود. تخلفات در این زمینه شامل دریافت مبالغ بیشتر از حداکثر مقدار تعیین‌ شده توسط اتحادیه، عدم اعلام صحیح و شفاف بودن میزان حق کمیسیون در قرارداد ها و یا اختلاس از طریق دریافت مبالغ، بدون ارائه خدمات معقول به مشتریان است. این تخلفات می ‌توانند منجر به تبعید مشاور املاک از اتحادیه و حتی پیگیری ‌های قانونی از طریق مراجع قضایی گردند.

 برای جلوگیری از این تخلفات، مشتریان باید از تعرفه ‌ها و قوانین مربوط به حق کمیسیون اطلاعات کافی داشته باشند و همواره قرارداد های خود را به دقت مورد بررسی قرار دهند تا هرگونه تخلف یا عدم شفافیت را شناسایی و پیگیری کنند.

مقابله در برابر تخلفات مربوط به کمیسیون ملک
مقابله در برابر تخلفات مربوط به کمیسیون ملک

سخن پایانی

در این محتوا به بررسی نحوه محاسبه کمیسیون املاک در سال 1402 پرداختیم، تا شما هنگام پرداخت حق کمیسیون، با مشکل مواجه نشوید. بنابراین زمان انعقاد قرارداد، به نکات مهم در این مطلب توجه کنید. حق کمیسیون در معاملات املاک از جمله مسائل بسیار مهمی است که توجه به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. دریافت مبالغ زیادی از طرف مشاوران املاک می ‌تواند به عنوان تخلفات محسوب شود، بنابراین اگرچه حق کمیسیون تعیین شده است و تخلفی از سمت فروشنده ملک یا مشاور املاک، مشاهده کردید، باید به مراجع مربوطه اطلاع دهید.

رعایت قوانین و اطلاع از حقوق و وظایف طرفین معامله در فرآیند معاملات املاک، از اهمیت بی ‌نظیری برخوردار است. همچنین، شفافیت در قرارداد ها و درج دقیق مبالغ دریافتی از طرف مشاوران املاک امری ضروری محسوب می شود. در صورت مشاهده تخلفات یا عدم رعایت حقوق، ابتدا اقدام به شکایت و گزارش آن به مراجع ذی ‌صلاح کنید. این اقدام می ‌تواند موجب بهبود روند معاملات و جلوگیری از ضرر های احتمالی شما گردد. با رعایت نکات قانونی و اجرای توافقات صورت گرفته، می ‌توان به ایجاد یک محیط ایمن در بازار املاک کمک کرد. حق کمیسیون مشاوران املاک یکی از اصول مهم این بازار است که با رعایت آن، از ایجاد مسائل حقوقی و مالی پیشگیری می ‌شود و موجب رونق و برقراری عدالت در معاملات املاک خواهد شد.

نکات مهم جهت دریافت کمیسیون ملک
نکات مهم جهت دریافت کمیسیون ملک