مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه چیست؟

مبایعه نامه چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت مبایعه نامه قراردادی است که در هنگام خرید و فروش مال بین خریدار و فروشنده منعقد می گردد. مبایعه نامه سندی است که در آن دو طرف معامله در مورد تعهدات خود به توافق می رسند. مبایعه بیشتر در معاملات ملکی به کار برده می شود، اما به طور کلی این قرارداد برای غیر ملک نیز مورد استفاده قرار می گیرد. مبایعه نامه که به آن بیع نامه نیز گفته می شود، قراردادی قابل استناد است که صحت و قانونی بودن معامله را نشان می دهد. در این قرارداد، فروشنده مالی را در ازای دریافت مبلغی به خریدار می دهد. مبایعه نامه در روند معاملات املاک نقش مهمی دارد و به طرفین این امکان را می دهد که به طور کامل از تعهدات و حقوق قانونی خود اطلاع پیدا کنند.

انواع مبایعه نامه

در تعریف مبایعه نامه چیست، ذکر شد که قراردادی قابل استناد است و به دو صورت رسمی و عادی در قراردادها تنظیم می گردد. مبایعه نامه هایی که در بنگاه های مشاور املاک، نمایشگاه های خودرو و یا توسط طرفین معامله نوشته می شوند، مبایعه نامه دستی و عادی گفته می شود. قراردادهایی که در یکی از دفاتر ثبت اسناد رسمی تنظیم می شوند، مبایعه نامه رسمی گفته می شود. مبایعه نامه های رسمی اغلب در دفاتر اسناد، سازمان ثبت اسناد و املاک و یا ادارات دولتی نوشته می شوند.

اگر ملک مورد معامله در حال ساخت باشد، خریدار می تواند در مبایعه نامه قید کند که اجازه بازدید از مراحل ساخت را خواهد داشت.
اگر ملک مورد معامله در حال ساخت باشد، خریدار می تواند در مبایعه نامه قید کند که اجازه بازدید از مراحل ساخت را خواهد داشت.

قولنامه چیست؟

قولنامه به قراردادی گفته می شود که با توجه به توافق طرفین بسته می شود و به نوعی تعهدات بر اساس قول و قرار دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) تنظیم می گردد. اصلی ترین فرق مبایعه نامه و قولنامه در این است که طرفین معامله در قولنامه برخلاف مبایعه نامه به طور صد درصد موظف به انجام معامله نیستند. در قولنامه، فروشنده با خریدار به توافق می رسد که ملک را تا زمان انتقال سند رسمی با فرد دیگری معامله نکند. طرفین با یکدیگر توافق می کنند که با شرایط مشخص و در مهلت تعیین شده معامله را به انجام برسانند. اغلب در قولنامه، وجه التزام آورده می شود. به این ترتیب که در صورت فسخ قرارداد از سوی فروشنده یا خریدار، مبلغی مشخص به طرف دیگر پرداخت شود. توجه داشته باشید که به لحاظ قانونی این دو در یک دسته قرار می گیرند و هر دو مورد مشمول ماده 10 قانون مدنی هستند.

در هنگام خرید و فروش ملک، مبایعه نامه و قولنامه با رضایت و توافق طرفین انجام می شود.
در هنگام خرید و فروش ملک، مبایعه نامه و قولنامه با رضایت و توافق طرفین انجام می شود.

تفاوت قولنامه و مبایعه نامه چیست؟

قولنامه و مبایعه نامه هر یک در شرایط مشخص و با توافق خریدار و فروشنده تنظیم می گردند، اما دارای تفاوت هایی هستند. مهم ترین فرق مبایعه نامه و قولنامه به این شرح است:

  • مبایعه نامه بر اساس قرارداد خرید و فروش (قرارداد بیع) انجام می شود، در حالی که مبنای قولنامه بر پایبندی قول و تعهد طرفین معامله است.
  • یکی از تفاوت های این دو نوع قرارداد در این است که مبایعه نامه یک قرارداد رسمی است و به موجب آن طرفین دارای حقوق مشخص هستند.
  • مبایعه نامه جز اسناد رسمی محسوب می شود و دارای اعتبار قانونی است. لازم به ذکر است که چنان چه در یک معامله مبایعه نامه و یا قولنامه نوشته شود و فروشنده به تعهد خود برای انتقال سند پایبند نباشد، مراتب را می توان از طریق دادگاه دعوای الزام به تنظیم سند رسمی پیگیری کرد.
  • پس از تنظیم مبایعه نامه، خریدار موظف است مبلغی را به فروشنده پرداخت نماید. فروشنده تنها در صورت دریافت وجه، بیع نامه را به خریدار ارائه می کند. در قولنامه نیازی نیست که بلافاصله پس از تنظیم قرارداد، خریدار وجه پرداخت کند. در معاملات قولنامه، فروشنده به خریدار اطمینان می دهد که تا آماده شدن وجه، مورد قرارداد را به فرد دیگری واگذار ننماید.
  • انعقاد قولنامه به معنای مالکیت خریدار نیست، بلکه به مفهوم قول و قرار فروشنده و خریدار است. در صورتی که در مبایعه نامه خریدار مالک خواهد بود.
پس از انعقاد مبایعه نامه ملک، خریدار مالک محسوب می شود.
پس از انعقاد مبایعه نامه ملک، خریدار مالک محسوب می شود.

مراحل تنظیم مبایعه نامه

در تنظیم مبایعه نامه موارد مشخصی ذکر می شود، در ادامه به این موضوع می پردازیم که مراحل تنظیم مبایعه نامه چیست و چگونه انجام می گیرد؟ در مبایعه نامه این موارد ذکر خواهد شد:

  • مشخصات کامل و صحیح طرفین قرارداد (خریدار و فروشنده) با توجه به مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • جزئیات مال مورد معامله (آدرس کامل پستی و شماره پلاک ثبتی)
  • ذکر موضوع معامله به طور کامل و دقیق
  • قیمت مورد توافق و نحوه پرداخت وجه
  • شرایط و زمان تحویل مورد معامله
  • شیوه انتقال سند (تاریخ دقیق و مکان دفتر اسناد رسمی)
  • شرایط فسخ و ابطال (در صورت عدم تعهد یکی از طرفین)
  • ذکر دقیق و روشن شروط ضمن عقد مبایعه نامه

پس از وارد کردن مشخصات خریدار و فروشنده و مورد معامله، مرحله بعد در تنظیم مبایعه نامه چیست؟ هر یک از طرفین قرارداد را امضا کرده و اثر انگشت می زنند. امضای دو شاهد و مهر مشاور املاک در انتهای قرارداد الزامی است. سپس قرارداد به همراه جزئیات در سامانه املاک و مستغلات ثبت می شود. پس از تایید در سامانه، کد رهگیری ملک گرفته می شود. توجه داشته باشید که پیش از امضا تمام موارد ذکر شده در مبایعه نامه را کامل و دقیق مطالعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ و امضا می شود. 

تعهدات فروشنده و خریدار در مبایعه نامه چیست؟

مهم ترین نکاتی که فروشنده باید به آن ها توجه داشته باشد، در مبایعه نامه چیست؟ فروشنده باید در مورد دریافت وجه با خریدار به توافق برسد. اغلب تا پیش از انتقال سند، سه چهارم از مبلغ مورد معامله به فروشنده پرداخت می گردد. فروشنده معمولاً مبلغ را به صورت چند فقره چک دریافت می کند و مابقی در هنگام تنظیم سند از سوی خریدار پرداخت می شود. همچنین در مبایعه نامه ذکر می شود در صورتی که خریدار به تعهدات خود در پرداخت عمل نکند، فروشنده حق فسخ معامله را خواهد داشت. خریدار هم لازم است نکاتی را مد نظر قرار دهد. خریدار باید از طرف مقابل تضمین بگیرد و شرط کند در صورتی که فروشنده برای انتقال سند مراجعه نکند، وجه التزام قید شده در مبایعه نامه را پرداخت نماید. همچنین خریدار می تواند در قرارداد قید کند چنان چه ملک مورد معامله، غیر قانونی باشد، قرارداد را فسخ نماید.

در توضیحات مبایعه نامه چی بنویسیم؟

یکی از سوالات متداول در مورد عقد قرارداد این است که در توضیحات مبایعه نامه چی بنویسیم؟ هر یک از طرفین معامله می توانند شروطی را در توضیحات مبایعه نامه قید نمایند. شروط ذکر شده دارای اعتبار قانونی و لازم الاجرا محسوب می شوند. برخی از مواردی که خریداران و فروشندگان در توضیحات مبایعه نامه ذکر می کنند، عبارتند از:

  • فروشنده باید مالکیت قانونی و قابل انتقال برای مورد معامله را داشته باشد.
  • ملک در رهن بانک و یا دارای بدهی نباشد.
  • تمام تعهدات مالی نظیر وام و یا تسهیلات بانکی با جزئیات در توضیحات مبایعه نامه نوشته شود.
  • اگر مورد معامله در اجاره است، مهلت اتمام زمان اجاره و میزان اجاره مشخص شود.
  • تمام مراحل انتقال سند رسمی در قرارداد به طور کامل نوشته شود.
  • مبلغ قرارداد مجدد در توضیحات با حروف و عدد نوشته شود.
  • در صورت افزایش یا کاهش بهای مورد معامله، هیچ تغییری در مبایعه نامه به وجود نخواهد آمد.
  • در صورت توافق در حذف بندهایی از قرارداد، در توضیحات به حذف آن موارد اشاره شود.

پیام خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *